Helsinki ryhtyy kaikissa kouluissa aktiivisiin toimiin, joiden avulla kännykän käyttöön voidaan kouluaikoina ja erityisesti oppituntien aikana selkeämmin puuttua.
Helsingissä koulujen lukuvuoden alkua sävyttävät kaupungin aikeet rajoittaa kännyköiden käyttöä kouluissa.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Satu Järvenkallas kertoo, että kaikkien koulujen järjestyssääntöihin on nyt kirjattu säännöt kännyköiden käyttämisestä koulussa.
Järjestyssäännöt laaditaan suoraan kouluissa, ja niiden laadintaan osallistuu Järvenkallaksen mukaan myös huoltajia ja lapsia.
– Kännykät eivät saa haitata oppimista, siihen liittyvää vuorovaikutusta ja keskittymistä koulutyöhön. Kännyköitä ei käytetä oppitunneilla, ellei opettaja erikseen niin ohjeista, Järvenkallas toteaa Ylelle sähköpostitse.
Helsingin kaupungin toimet liittyvät toukokuussa hyväksyttyyn kasvatus- ja koulutuslautakunnan ehdotukseen, jonka mukaan kaupungin on ryhdyttävä kaikissa kouluissa aktiivisiin toimiin, joiden avulla kännykän käyttöön voidaan kouluaikoina ja erityisesti oppituntien aikana selkeämmin puuttua.
Aiheesta uutisoi toukokuussa muun muassa Helsingin Sanomat. Lautakunnassa poliitikot olivat ehdotuksesta yksimielisiä, mutta kaupungin virkahenkilöt vastustivat kännyköiden täyskieltoa vedoten perustuslakiin ja budjettiin.
Kännykkäparkkiin tarvitaan oppilaan suostumus
Järjestyssääntöjen muokkaamisen lisäksi lautakunta tavoittelee, että mobiililaitteet voitaisiin tarvittaessa kerätä pois oppituntien ajaksi.
Asia ei kuitenkaan ole aivan yksiselitteinen. Aluehallintovirasto on linjannut, että oppilaita ei voida velvoittaa säilyttämään kännyköitään vasten omaa tahtoaan oppitunnin tai koulupäivän ajan esimerkiksi kännykkäparkissa.
Koulut voivat kuitenkin antaa suosituksen kännykän vapaaehtoisesta jättämisestä kännykkäparkkiin. Puhelimen saa kerätä oppilaalta pois vain, jos sen käyttö häiritsee opetusta.
Lautakunnan päätöksen mukaan Helsingin tulee osaltaan pyrkiä vaikuttamaan lainsäädäntöön ja Opetushallituksen voimassa oleviin ohjeistuksiin asiaan liittyen.
Järvenkallas itse ajattelee, että keskustelu kännyköiden käytöstä kouluissa on tervetullut.
– Toivon, että sillä on merkitystä koulutyöhön. Että annamme kasvatuksessa ja yhdessäolossa aikaa kasvokkaiselle vuorovaikutukselle, liikunnalle, levolle, yhteiselle tekemiselle ja hyvinvoinnille.