Ryysyistä rikkauksiin ja takaisin. Sellainen oli suomalaistaustaisen Maila Nurmen (1922–2008) uskomaton elämä. Nurmi nousi 1950-luvulla Yhdysvalloissa hetkeksi parrasvaloihin Vampirana, tiimalasivartaloisena goottikauhuhahmona.
Vampiran tavaramerkki oli veret seisauttava, haudantakainen kirkaisu ja erikoiset drinkkireseptit.
Helsinkiläisen KOM-teatterin kantaesitysnäytelmä Vampira – miten kaivaa oma hauta suulla kertoo Maila Nurmen tarinan. Sen ohjaa Susanna Airaksinen, joka on myös tekstin toinen kirjoittaja. Luvassa on hänen mukaansa ”fiktio ripauksella faktaa”.
– Maila oli itsekin tarinaniskijä ja mekin olemme ottaneet vapauksia. Emme kerro vain faktoja hänen elämästään, vaan heijastamme esitykseen myös tätä aikaa.
Kaikki alkoi Addams Familysta
Tummanpuhuva Vampira-hahmo oli Nurmen oma luomus, jolla hän onnistui pääsemään yhdysvaltalaisen tv-kanavan kauhufilmejä esittelevän ohjelman juontajaksi. Ohjelman nimi oli The Vampira Show ja vuosi oli 1954.
Tv-show ja Vampiran hahmo saivat alkusykäyksensä naamiaisissa, joista losangelesilainen tv-kanava KABC bongasi tulevan tähden. Nurmi oli pukeutunut tapahtumaan Charles Addamsin sarjakuvahahmoksi, joka sai myöhemmin nimen Morticia. Sarjakuvan pohjalta on myöhemmin tehty tv-sarjoja, elokuvia ja musikaali.
– Tv-yhtiö ei halunnut maksaa Addamsille korvauksia oikeuksista, ja Maila loi oman hahmonsa, johon hän käytti paljon mielikuvitusta, Airaksinen sanoo.
Nurmi sekoitti hahmoonsa seksiä ja kauhua. Vampirassa oli aineksia fetissi-lehti Bizarresta, ruotsalaisesta Hollywood-tähti Greta Garbosta ja Theda Barrasta.
Barra oli mykkäfilmien tähti, femme fatale ja oman aikansa seksisymboli, jonka lempinimi oli Vamp.
Vampira nauroi kotirouvakulttuurille
Sotien jälkeinen 1950-luku oli Yhdysvalloissa konservatiivista aikaa: Naisen paikka oli kotona. Airaksinen ajattelee, että Nurmi satirisoi kotirouvakulttuuria ja käänsi sen piirteitä kauhuksi.
– Silloin pelättiin kaikkea outoa ja erilaista. Maila halusi tehdä tilaa ahtaaseen kulttuuriin ja teki siitä satiiria.
1950-luvun mainoskuvastossa naiset saattoivat esitellä herkullisen sitruunapiiraan reseptejä. Niin teki Vampirakin, mutta hänen ohjeensa olivat toista maata. Katso videolta, millaisia Vampiran coctktailreseptit olivat:
Airaksinen ajattelee, että hahmolle oli valtava tilaus.
– Vampirasta tuli ilmiö. Se on hämmentävääkin, koska silloin ei ollut sosiaalista mediaa. Vampira oli paikallistelevisiokanavan hahmo ja silti hänestä tuli viraali ympäri maailmaa. Faneja oli Japanissa asti.
Vampira esiteltiin myös arvostetussa Time-lehdessä.
Kaveripiiriin kuuluivat Dean, Brando ja Presley
Vampiran saama maine avasi Nurmelle portit piireihin, joissa liikkuivat sellaiset uriensa alussa olevat nuorisoidolit kuin James Dean, Marlon Brando ja Elvis Presley. Erityisesti James Deanista tuli Nurmelle tärkeä ystävä.
Nurmen veljentyttären Sandra Niemen kirjoittamassa elämäkerrassa Vampira – Maila Nurmen tie Hollywoodiin (Like 2022) kerrotaan myös Nurmen suhteesta legendaarisen elokuvaohjaaja Orson Wellesiin 1940-luvulla.
Suhteesta syntyi poika, jonka Nurmi antoi adoptoitavaksi. Äiti ei koskaan enää tavannut lastaan, josta tuli sittemmin lakimies David Putter. Putter sai tietää biologisen äitinsä henkilöllisyydestä ja taustasta vasta 75-vuotiaana.
Oma tv-show lakkasi alkuunsa
Nurmen tähti alkoi laskea vain vuosi oman shown aloittamisen jälkeen. Nurmi sai tv-kanavalta potkut ja aloitti katkeran riidan hahmonsa oikeuksista.
Alamäkeä vauhditti James Deanin varhainen kuolema auto-onnettomuudessa vuonna 1956. Juorulehti Whisper Magazine väitti Nurmen aiheuttaneen tähden kuoleman langettamalla tämän päälle kirouksen.
Nurmi teki vielä joitain rooleja, muun muassa Ed Woodin scifiä ja kauhua sekoittavassa elokuvassa Plan 9 From Outer Space (1958). Sillä on kulttimaine ja sitä on kutsuttu huonoimmaksi koskaan tehdyksi elokuvaksi.
Loppuelämänsä Maila Nurmi eli köyhyydessä.
– Asunto oli suurin piirtein autotalli, jossa oli maalattia. Hän muutti usein ja oli erakoitunut. Hänellä oli loppuun asti faneja, jotka kävivät ovella kolkuttelemassa, Airaksinen sanoo.
Vampirasta tuli kotijumala ulkopuolisille
Nurmi oli vaatimattomista oloista ponnistanut, yhdysvaltalaisessa kalatehtaassa työskennellyt tyttö, joka raivasi tiensä ihailemansa show-bisneksen pariin. Onnistuminen oli miljoonien pienten tekijöiden summa, uskoo teatteriesityksen ohjaaja Susanna Airaksinen.
– Mailassa yhdistyvät onnistuminen ja myös valtava epäonnistuminen. Se ei ole menestystarina, mutta se ei ole epäonnistumisen tarinakaan, koska hän loi Vampiran. Sen luomisessa häntä auttoi omaehtoisuus ja suomalainen itsepäisyys. Hän ei kuunnellut sitä, mitä muut ajattelivat hahmosta.
Maailma, jossa Nurmi eli, oli kilpailullinen ja ankara. Airaksinen näkee, että Nurmi ei lopulta pyrkinyt vain menestykseen, vaan noudattamaan omaa polkuaan.
Kenties siksi Vampirasta tuli ikoninen kulttihahmo, jota monet jäljittelevät.
– Hän on kotijumala ulkopuolisille, reunamilla viihtyville. Hän on esitaistelija kaikille, jotka kokevat olevansa pikkuisen erilaisia tai outoja, Airaksinen sanoo.
KOM-teatterin esityksessä nuorta Maila Nurmea esittää Alina Tomnikov ja vanhaa Vilma Melasniemi. Muissa rooleissa nähdään Tommi Eronen, Isla Mustanoja ja Juho Uusitalo.
Susanna Airaksinen – Rosa-Maria Perä: Vampira – Miten kaivaa oma hauta suulla ensi-ilta 12.2. helsinkiläisessä KOM-teatterissa.