lauantai, 18 toukokuun

Talvi on ollut erityisen vaikea teille tänä vuonna, kolme asiantuntijaa sanoo. Kelirikko näkyy koko Suomessa, mutta etenkin Etelä-Suomessa.

Reikiä on ajokaistojen välillä niin paljon, että pitää katsoa tarkkaan ajoväylä. Mutkitella paikoin kuin rallikuski, ettei osu kuoppaan.

Luulisi, että kyseessä olisi pikkutie. Mutta ei, maantie on yksi Tampereen pääväylistä eli Hatanpään valtatie.

Tampereen Infran työpäällikkö Antti Sorvali sanoo, että Hatanpään valtatien pahimpia reikiä on jouduttu paikkaamaan sään heittelyn takia jo talven aikana.

Nyt tielle on tilattu valuasfalttikorjaukset. Ne tehdään kun kelit sallivat, eli kun ei ole yöpakkasia ja pinnat kuivuvat.

Haastava sää

Tämä talvi on ollut teille erityisen vaikea.

Talvi alkoi aikaisin, minkä takia routa on kestänyt pitkään. Helmikuussa satoi paljon vettä. Tiet ovat vuoroin sulaneet, vuoroin jäätyneet. Takatalvi yllätti vielä huhtikuun lopussa.

Maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta sanoo, että reikiintymistä näkyy etenkin, jos teiden kunto on heikentynyt ja tiellä on paljon liikennettä.

– Kyllä se on myrkkyä tällainen jatkuva sulamis-jäätymissykli. Vesi laajenee jäätyessään ja sitten vastaavasti sulaa. Vesi on pahasta rakenteissa.

Pirkanmaan ely-keskuksen ylläpitovastaava Tomi Keisala näkee myös ilmiön. Lämpötila on sahannut nollan molemmin puolin ja tiet ovat reikiintyneet.

– Routa on mennyt syvälle tänä vuonna.

Kelirikko näkyy koko Suomessa, mutta etenkin Etelä-Suomessa.

– Päällystetyillä teillä on selkeästi näkyvissä reikiintymistä ja routaheittoja. Sorateillä kelirikkokausi on kovasti päällä ja on jo painorajoituksia, Väyläviraston Pirinen kertoo.

Korjausvelkaa kertynyt

Päällystystyöt käynnistyvät toukokuussa vapun jälkeen, jos sää sallii.

Ely-keskuksen on tarkoitus päällystää yksin Pirkanmaalla tänä kesänä noin 230 ajoratakilometriä maanteitä ja lisäksi noin 15 kilometriä jalankulku- ja polkupyöräväyliä.

Viime vuoteen nähden määrät kasvavat kaksinkertaisiksi Pirkanmaalla, koska korjausvelkaa on niin palon. Tämän takia päällystystöitä voidaan tehdä entistä enemmän myös muuten kuin yöllä.

Jaa.
Exit mobile version