Sodi, valloita, hyödynnä diplomatiaa.
Kehitä tiedettä, teknologiaa ja kulttuuria.
Civilization-peleissä rakennetaan imperiumi melkein tyhjästä – ja samalla johdetaan kansa kivikaudelta avaruusaikaan.
Sid Meierin luoma legendaarinen pelisarja on kerännyt faneja jo neljällä vuosikymmenellä. Sarjan ensimmäinen osa julkaistiin vuonna 1991, seitsemäs ilmestyy eri alustoille (mm. PC, Playstation, Xbox) 11. helmikuuta.
Tähän juttuun on koottu neljä asiaa, joita et ehkä tiennyt Civilization-pelisarjasta ja sen uusimmasta osasta, jota fanit ovat odottaneet yhdeksän vuotta.
1. ”Kukaan ei ole valloittanut maailmaa yhdessä päivässä”
Arvioiden perusteella Civilization-sarjan uusimmalla osalla on kaikki mahdollisuudet nousta fanien suosikiksi. Melkein varmaksi voi sanoa, että floppia ei ole tulossa.
Valtaosa kriitikoista pitää uutta Civilizationia noin neljän tähden arvoisena. Peliarvioita yhteen kokoavalla Metacritic-sivustolla Civilization 7 saa arvosanaksi 80/100.
Peli on useiden arvioiden mukaan edeltäjiään helpommin lähestyttävä, mutta silti syvällinen ja monimutkainen.
Peli on ollut hyvissä käsissä. Sen kehittäneen Firaxis Gamesin edellinen julkaisu on kiittäviä arvioita kerännyt Marvel’s Midnight Suns -peli. Tiimistä löytyy kokemusta myös aiemmista Civilizationeista ja muun muassa Xcom-kulttipeleistä.
– Tämä peli, joka oli aikoinaan vähällä maksaa minulle työni, vie huomaamatta tunteja, päiviä, jopa kuukausia elämästäsi. Mutta kukaan ei ole koskaan valloittanut maailmaa yhdessä iltapäivässä, kirjoittaa The Guardianin kriitikko viiden tähden arviossaan.
Muutamia soraääniäkin on joukossa.
Saksankielisen IGN-pelisivuston kriitikko manaa, ettei pelisarjan seitsemäs osa tunnu enää Civilizationilta.
Eurogamer kirjoittaa, että ideat on huonosti toteutettu ja peli kärsii persoonallisuuden puutteesta.
2. Poliitikkojen suosikkipeli
Monet suomalaiset vallanpitäjät pelaavat tai ovat pelanneet Civilizationia.
Asia selviää Helsingin Sanomien vuonna 2016 julkaisemasta artikkelista. Tuolloin oli ilmestynyt pelisarjan edellinen osa Civilization VI.
Simon Elo, silloinen perussuomalaisten kansanedustaja, nykyinen kokoomuksen kaupunginvaltuutettu, vastasi toimittajalle, että Civilization on yksi syistä, miksi hän ylipäänsä lähti mukaan politiikkaan.
Vihreiden Ville Niinistö kehui pelin kehittävän strategista ajattelua, nopeaa reagointia monimutkaisiin tilanteisiin ja tunnistamaan ketjuja yksittäisvalinnoista.
Pelin faneiksi tunnustautuivat jutussa myös Timo Harakka (sd.) sekä Osmo Soininvaara (vihr.).
– Jos pitäisi listata viime aikojen yhteiskunnallisesti vaikuttavimpia teoksia, listalle kuuluisivat Civilizationit – jo siksi, että niin moni vaikuttaja on niistä innostunut, toimittaja Jussi Pullinen kirjoitti vuonna 2016.
Kaupunkilegendan mukaan eduskunnan istuntosalissa kiellettiin aikoinaan kannettavat tietokoneet, koska Soininvaara olisi jäänyt kiinni Civilizationin pelaamisesta kesken täysistunnon.
Poliitikko kuitenkin torppasi huhun perättömäksi Ylen Kulttuuriykkösessä pari vuotta sitten.
3. Vuosikymmeniä pelisarjaa piinannut ongelma saatu ehkä ratkaistua
Uusimman Civilizationin ohjaaja paljasti Gamesradarille viime vuonna, että pelisarjan suurin ongelma on ollut se, että pelaajat eivät pelaa aloittamiaan pelejä loppuun saakka.
Ilmiö on tuttu monelle peliä pelanneelle: on helpompaa ja mielenkiintoisempaa aloittaa puhtaalta pöydältä kuin jatkaa pitkälle edennyttä peliä ongelmineen ja jo tehtyine ratkaisevine päätöksineen.
Pelinkehittäjä väittää, että vuosikymmeniä piinannut ongelma on uusimmassa versiossa saatu ratkaistua.
Kehittäjien vastaus on uusi pelimekaniikka Ages, joka jakaa pelin kolmeen aikakauteen: antiikkiin, tutkimusmatkailuun ja moderniin aikaan.
Aikakauden vaihtuessa pelaajat vaihtavat sivilisaationsa uuteen.
– Mekaniikka auttaa pelaajaa etenemään kohti pelin loppua ilman, että olo kuormittuu liian monista huolehdittavista asioista ja päätöksistä, pelin ohjaaja Ed Beach vakuutti lehdelle.
4. Opasteita suositellaan jopa pelisarjan konkareille
Civilization 7:n tavoite on kunnianhimoinen. Sen on tarkoitus sopia niin aloittelijoille kuin veteraaneille.
Sapluunalla on usein päädytty metsään, mutta ennakkotietojen ja arvioiden mukaan tasapaino on tällä kertaa saatu säilytettyä.
Aloittelijoille on tarjolla vahvaa tarinankerrontaa ja draamaa, jotta monimutkainen strategiapeli kevenisi. Veteraanit saavat toimivaksi todetun konseptin uusilla mausteilla, joista useat kriitikot ovat sitä mieltä, että ne eivät syö pelisarjan taikaa.
Pelinkehittäjä suosittelee kokeneitakin pelaajia pelaamaan aluksi opasteiden kanssa, sillä osaan toiminnoista on tehty merkittäviä muutoksia.