Jyväskylän yliopistolle on valmistunut uusi ja ainutlaatuinen tutkimuslaboratorio, jossa tutkitaan autojen tieto- ja viihdejärjestelmien vaikutusta kuljettajan toimintaan.
Jyväskylän yliopiston pysäköintipaikalla Mattilanniemessä seisoo kolmesta merikontista yhdistetty rakennus. Se on Drive-in Lab, eli ajosimulaatiolaboratorio. Vastaavaa ei tiettävästi ole missään päin maailmaa.
Kontti on suunniteltu tutkimaan autojen tieto- ja viihdejärjestelmien käytön vaikutusta kuljettajan tarkkaavaisuuteen ja liikenneturvallisuuteen.
Laboratorion on suunnitellut kognitiotieteen apulaisprofessori Tuomo Kujala Jyväskylän yliopistosta. Idean siihen hän sai neljä vuotta sitten, valmista tuli keväällä.
Kontissa tehdään testejä, joissa tutkitaan esimerkiksi ilmastoinnin säätöä, radion käyttöä ja navigointijärjestelmän hakuja. Näiden tehtävien avulla pyritään selvittämään, kuinka paljon kuljettajan huomio herpaantuu itse ajamisesta sivutoimintojen vuoksi.
Laboratoriossa on käytössä 180 asteen laajakulmanäyttö ja muita apuvälineitä, kuten silmänliike- ja videokamerat, jotka seuraavat kuljettajan toimintaa ajon aikana.
– Siihen voidaan ajaa sisään mikä tahansa auto, joka sopii ovesta sisään. Sen jälkeen auto kytketään ajosimulaatioon ja tutkimus voi alkaa, Kujala kertoo.
Laboratorion tavoitteena on tuoda esille autojen käyttöliittymien suunnittelussa viime vuosina tapahtuneita muutoksia, jotka ovat lisänneet kosketusnäyttöjen käyttöä, mutta saattaneet samalla kasvattaa tarkkaamattomuudesta johtuvia riskejä.
– Kosketusnäytön käytöstä tiedetään, että se vaatii hyvin paljon katseen kääntöä verrattuna vanhanaikaisiin kytkimiin tai fyysisiin säätimiin, Kujala kertoo.
Kujalan mukaan alan kehityksessä on ehkä unohdettu joitain hyviksi havaittuja vanhoja käytäntöjä, kuten sopivan kokoisen fontin käyttöä koskevat suositukset.
Autojen turvallisuus on kasvanut vuosikymmenien aikana valtavasti. Toisaalta, kuljettajan käyttöliittymien osalta on otettu takapakkia.
Tutkimukset ovat jo nyt paljastaneet yksilöllisiä eroja kuljettajien reaktioissa, ja laboratorio pyrkii jatkossa vaikuttamaan autojen käyttöliittymien kehitykseen sekä auttamaan kuluttajia ymmärtämään eri järjestelmien riskejä.
Simulaattoria on tähän mennessä pilotoitu 20 vapaaehtoisen kuljettajan avulla. Kujala kertoo, että yliopisto etsii parhaillaan lisää testikuljettajia kaikista eri ikäryhmistä.
Laboratoriossa luodaan katseita myös tulevaisuuteen. Tuomo Kujala nostaa esiin kiinnostuksen siihen, miten auton ja ajamisen automatisoituminen vaikuttavat kuljettajien käyttäytymiseen ja mahdolliseen tarkkaamattomuuteen.
Aikeena on hyödyntää laboratoriota automatisoitumisen tutkimisessa. Tavoitteena on ymmärtää paremmin sekä sen hyötyjä että riskejä liikenneturvallisuudelle.