Suomalaisen Kempowerin sähköautojen latureita valmistava tehdas käynnistyi viime vuoden lopulla Pohjois-Carolinassa. Sinne lahtelaisyhtiön houkuttivat miljardituet, jotka presidentti Joe Biden on luvannut latauspisteiden rakentamiseen.
– Yleensä kohdemarkkinat valitaan sen perusteella, missä sähköautojen osuus uusista autoista nousee riittävän korkealle. Yhdysvalloissa tämä osuus ei täyttynyt, mutta aikaistimme suunnitelmia uusien tukien vuoksi, toimitusjohtaja Tomi Ristimäki sanoo.
Presidentti Biden on luonut massiivisen tukipaketin, josta tuetaan esimerkiksi kuluttajien sähköautohankintoja enimmillään 7 500 dollarin veroporkkanalla. Kempowerille tärkeämpi on erillinen 7,5 miljardin dollarin rahoitustuki, jota jaetaan julkisten latauspisteiden rakentajille.
Rahat eivät mene suoraan Kempowerille vaan potentiaalisille asiakkaille. He ostavat sitten sähköautojen latureita ohjelmaan virallisesti hyväksytyiltä yhtiöiltä – kuten Kempower.
– Ja siitä tulee velvollisuus valmistaa nämä laitteet USA:ssa.
Trump vihaa sähköautoja
Seuraava presidentti voi kuitenkin olla Donald Trump, joka on tehnyt sähköautoista vaaliaseen. Trump julistaa kampanjatilaisuuksissaan, miten sähköautot vievät työt, maksavat liikaa, eivätkä kulje riittävän pitkälle.
Kempowerin osaketta seuraavat analyytikot ovat seuranneet uutisia.
– Isoin uhkakuva on, että näihin tukiohjelmiin tehdään heikennyksiä ja ainakin joksikin aikaa syntyy epävarmuutta, mihin suuntaan Yhdysvaltain markkina Kempowerin näkökulmasta kehittyy, sanoo OP:n analyytikko Henri Parkkinen.
Parkkinen ei lähde arvailemaan, mitä Trump tekisi tai mihin hän pystyisi. Hän myös muistuttaa, että autonvalmistajat ovat jo panostaneet liikenteen sähköistymiseen paljon.
– Ja ne ovat Yhdysvalloissa voima, jota kuunnellaan.
Trump: 10 prosentin lisävero kaikelle tuonnille
Mitä Donald Trumpin paluu tarkoittaisi?
– Hän toisi mukanaan hämmennystä, kuten ensimmäiselläkin kaudella, sanoo Nordean pääekonomisti Tuuli Koivu.
– Se heijastui silloin aika heikkona investointikehityksenä niin Yhdysvaltoihin kuin varsinkin Eurooppaan. Se taas säteilee Suomen vientiin, joka on aika investointitavarariippuvainen.
Asiantuntijoiden kommenteissa toistuu Trumpin ennakoimattomuus. EK:n kauppapolitiikan johtaja Timo Vuori arvelee, että kauppasuhteet kiristyisivät niin Kiinaan kuin Eurooppaankin.
– Trump on vaalilupauksessaan sanonut, että kaikille ulkomaisille tuotteille asetetaan kymmenen prosentin ylimääräinen tulli. Se vaikuttaisi suomalaisiinkin vientituotteisiin.
Kiinalaisille tuotteille Trump on lupaillut jopa 60 prosentin tulleja.
Trumpin ensimmäisellä kaudella pelättiin kauppasotia. Yhdysvallat mätkäisi tuontitullit EU:n teräkselle ja alumiinille, jolloin EU nokitti esimerkiksi pähkinävoita, farkkuja ja viskejä koskevilla vastatulleilla.
Toinen kierre oli muotoutumassa yhdysvaltalaisen Boeingin ja eurooppalaisen Airbus -lentoyhtiöiden tukien ympärille. Siihen soppaan sotkettiin myös ranskalaiset viinit ja italialaiset juustot. Vuoren mukaan näihin kiistoihin on otettu vain aikalisä, EU ei ole pystynyt ratkomaan ongelmia Bideninkaan hallinnon kanssa.
Seuraava presidentti saa teräkseen ja lentokoneisiin liittyvät ongelmat ratkottavakseen – ja kiistoilla on taipumus laajeta.
– Trumpin ensimmäisellä kaudella onnistuttiin neljän vuoden ajan viivästyttämään autotulleja. Katsotaan onnistuisiko se tällä kertaa, pohtii Nordean Koivu.
USA on silti USA
Tuuli Koivun mukaan Trump on yleisellä tasolla ”talousmyönteinen”, mikä tarkoittaa veroleikkauksia ja sääntelyn purkua.
– Voi olla, että hän saa puhkuttua Yhdysvaltain taloudessa joillekin sektoreille jopa lisää kysyntää.
Riskiksi Koivu näkee Trumpin kireän maahanmuuttolinjan, joka voi pahentaa työvoimapulaa.
Timo Vuoren mukaan Yhdysvalloista löytyy houkuttelevia vientimarkkinoita riippumatta siitä, kuka hallitsee Valkoista taloa. Nato-jäsenyyden myötä Yhdysvaltain puolustushankkeet ovat hyvä mahdollisuus myös suomalaisille siviilipuolen yhtiöille. Eikä pidä unohtaa ympäristöteknologiaa.
– Yhdysvallat pyrkii kuitenkin hiilineutraaliksi taloudeksi ja se, joka osaa tarjota oikeita ratkaisuja, voittaa markkinoita myös jatkossa, Vuori sanoo.
Myös OP:n Parkkinen uskoo, että vaalien tuloksesta riippumatta Yhdysvaltain vihreä siirtymä etenee jatkossakin ainakin yritysten ja Kalifornian kaltaisten osavaltioiden vetämänä. Parkkinen seuraa Kempowerin lisäksi esimerkiksi suomalaista Nestettä, jonka uusiutuville polttoaineille juuri Kalifornia on tärkeä vientikohde.
Laturibisneksen ”obamacare”
Eteneekö lahtelaisen laturiyhtiön maailmanvalloitus, jos Trump tekee paluun? Kempowerilla luotetaan siihen, että ainakin julkisten latausasemien tuki pysyy.
– Tässä voisi ottaa menneisyydestä referenssiksi obamacaren. Eil se on laki ja asetus, jonka purkaminen on lähes mahdotonta, Tomi Ristimäki kuvaa.
Obamacare on Barack Obaman kauden terveydenhuoltouudistus, jonka Donald Trump vannoi lopettavansa ensitöikseen. Lakipaketti selvisi kuitenkin läpi Trumpin presidenttikauden – niin voivat selvitä sähköautotuetkin.
– Tietyt asiat ovat siellä pysyviä – ainakin tämän Nevi-hankkeen osalta, johon meidän markkinoille menemisen aikataulumme perustuu, Ristimäki sanoo.
Kumpi tahansa presidentinvaaleissa voittaa, Yhdysvalloissa suositaan yhtiöitä, joilla on maassa oma tehdas. Kempower on tuonut tähän mennessä satakunta työpaikkaa Pohjois-Carolinan Durhamiin.
– Sähköautohankkeet ja puhtaan energian hankkeet ovat synnyttäneet Yhdysvaltoihin aika paljon työpaikkoja – se muuttaa mielipiteitä. Aiemmin sanottiin, että kaikki oli vain tuontitavaraa.