Vain pieni osuus sähköautojen latauksista julkisilla latauspisteillä epäonnistuu. Syynä on silloin useimmiten käyttöpisteiden rasitus tai verkkoyhteysongelmat.
Yli 90 prosenttia lataustapahtumien vikatilanteista johtuu latauslaitteesta, käy ilmi alustatarjoaja Virran statistiikasta ja yli 100 000 laturiin perustuvasta datasta.
Virran laturit muodostavat vajaa puolet julkisista latauspisteistä ja kattavat koko Suomen.
Prosentuaalisesti epäonnistuneiden latausten osuus aloitetuista on varsin pieni, sanoo Virran yhteiskuntasuhdejohtaja Eemil Rauma.
Kun latauspiste ei toimi, käyttöpisteet ovat rasittuneita tai verkkoyhteydessä on ongelmaa. Suomessa verkkoyhteydet toimivat kuitenkin pääasiassa hyvin.
Ongelmia voi syntyä myös, jos latausjohtoa ei esimerkiksi laiteta oikein. Lisäksi lämpötilaerot vuoden varrella pitävät latauspisteitä kovilla.
Latauspisteet ja niiden käyttökerrat eroavat toisistaan paljon.
– Toista saatetaan käyttää 20 kertaa päivässä ja toista kaksi kertaa. Rasitus on täysin erilainen.
Vanhemmissa latauspisteissä ei välttämättä ollut älykkäitä yhteyksiä, joten pisteitä ei voinut ohjata etänä. Nykyään tilanne on toinen.
– Virran kaikki latauspisteet ovat aina olleet älykkäitä pisteitä. Me saamme niistä dataa, ja jos latauspiste on jumissa, se voidaan etäyhteyden kautta vapauttaa ja saada toimimaan. On hyvin harvinaista, että latauspistettä ei saada kuntoon etäyhteyden avulla. Jos näin tapahtuu, lähetetään huoltohenkilö paikan päälle, sanoo yhteiskuntasuhdejohtaja Eemil Rauma.
Sähköautoilijoilla on toiveita
Elina Ihanus olisi halunnut ladata auton täyteen ennen reissuun lähtöä, mutta latauspiste ei toiminut.
– Tämä on aika tavallinen tilanne, että näiden kanssa saa monesti värkätä. Nyt täytyy lähteä katsomaan jostakin muualta.
Ihanus lataa auton pääsääntöisesti kotona, mutta käyttää matkaillessa yleisiä asemia.
– Joskus on niin, että applikaatiot ovat kirjautuneet ulos ja joudut lataamaan tunnukset uudestaan. Kyllä se vähän säheltämistä on.
Tiukkoja hetkiä Ihanus koki joulun aikaan kovissa pakkasissa, kun samalla asialla oli paljon ihmisiä ja jonoa kertyi. Yleensä auto on kuitenkin saatu ladattua.
Maksutapoja hän toivoisi olevan nykyistä enemmän:
– Olisi kätevin, että pystyisi pankkikortilla maksamaan, ei tarvitsisi olla hirveän montaa tagia (tunniste) ja appia.
Anders Kronqvist on ajanut sähköautolla puoli vuotta ja lataa autoaan lähes joka päivä.
– Olisiko pari kertaa ollut, etten ole saanut latausta toimimaan, että tosi hyvin on toiminut. Hyvin läheltähän näitä löytyy kaikissa kaupungeissa.
Autonsa hän lataa yleensä puolessa tunnissa.
– Tietysti pikkupaikkakunnat ovat vielä vähän haastavia. Siellä pitää vähän suunnitella, missä ja milloin lataa. Lapin reissulla joutui jonottamaan, että sai auton laturiin, mutta siellä oli silloin paljon porukkaa.
Jonni Lehtiranta on yksi sähköautoilijoiden keskuudessa suosittujen Sähköautot – Nyt! ja Latausverkosto – Nyt! -Facebook-yhteisöjen ylläpitäjistä.
Tilanne on parantunut niistä ajoista kun hän aloitti sähköautoilun reilu seitsemän vuotta sitten.
– Nykyään kun latureita on monia vierekkäin, niin sitten jos joku niistä ei toimi, sitä vaan siirtää auton seuraavalle. Aikanaan kun oli yksi, niin jos se ei toiminut, oli ongelma.
Norjalaiset Lena Ostberg ja Per Nordmoen latasivat reissullaan autoa ympäri Suomea. He toivovat sekä lisää kielivaihtoehtoja että latauspaikkoja. Niitä on heidän mielestään Suomessa esimerkiksi Norjaan verrattuna liian vähän.
– Suomessa on aika huonosti latausasemia, mutta tilanne paranee päivä päivältä ja vuosi vuodelta, sanoo Ostberg.