Kysyimme Savo-Karjalan vaalipiirin 15:ltä kansanedustajalta, pitäisikö Suomen rakentaa uudet junaradat eurooppalaisen standardin mukaisiksi. Valtaosa vieroksuu ajatusta.
Savo-Karjalan kansanedustajat suhtautuvat varauksella ajatukseen siirtymisestä eurooppalaiseen junien raideleveyteen.
Kysyimme vaalipiirin kansanedustajilta, pitäisikö Suomen rakentaa uudet junaradat eurooppalaisen standardin mukaisiksi.
Savo-Karjalan vaalipiirin 15 kansanedustajasta 11 vastasi kyselyyn. Yksikään heistä ei kannata ajatusta.
”Täysin utopistinen hanke”
EU-komissio esitti jo vuonna 2022, että Suomen pitäisi rakentaa uudet junaradat eurooppalaisen standardin mukaisesti 1 435 millimetriä leveiksi, eli noin yhdeksän senttimetriä kapeammiksi kuin nykyiset radat.
Tuolloin esitys torpattiin, mutta nyt Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää uudelleen Suomen raideleveyden muuttamista.
Savo-Karjalan kansanedustajia arveluttaa etenkin muutoksen hintalappu. Esimerkiksi Seppo Eskelinen (sd.) kuvaa perusteluissaan hanketta täysin utopistiseksi miljardiluokan kustannusten takia.
Myös Karoliina Partanen (kok.) pitää muutosta mahdottomana julkisen talouden heikon tilan takia. Partanen huomauttaa, että raideleveyden muuttamiseen käytetty raha olisi todennäköisesti pois muista investoinneista.
– Ajattelen, että nyt täytyy keskittyä kehittämään nykyistä raideverkostoa. Meillä on paljon pullonkauloja, jotka pitää korjata ennen kuin pohditaan raideleveyden muuttamista, Partanen toteaa.
”Ehdottomasti kannattaa selvittää”
Keskustan Hanna Räsänen kannattaa selvitystä, vaikka pelkää kustannusten nousevan kohtuuttomiksi.
– Geopoliittisen tilanteen takia kannattaa ehdottomasti selvittää meitä länteen yhdistäviä raideyhteyksiä ja priorisoida niitä selvityksessä, Räsänen sanoo.
Räsäsen mukaan Suomi voisi harkita esimerkiksi eurooppalaisen standardin mukaan rakennettuja pistoraiteita, joiden kautta pääsisi tarvittaessa liikennöimään länteen.
Huoltovarmuuden vahvistaminen on yksi keskeisiä perusteluja, miksi raideleveyttä selvitetään nyt toistamiseen lyhyen ajan sisällä.
Uutista tarkkennettu 5.6.2024 klo 8:45 Hanna Räsäsen kommentin osalta.