Uuden alkoholilain käsittelyn odotetaan sujuvan nopeasti suuren valiokunnan käsittelyssä keskiviikkona.
Yle kysyi Sinerbychoffilta, Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalta, Olvilta ja Hartwallilta, millaisiin juomiin ne satsaavat, jos uusi laki tulee voimaan ja vapauttaa market-myyntiä.
Lakiesitys palvelee etenkin olutharrastajia, joiden ei enää tarvitse hakea vahvoja oluita Alkosta, mutta myös ruokakauppojen viinivalikoima laajenee.
Lakiesitys laajentaa ruokakauppojen alkoholivalikoimaa enintään kahdeksanprosenttisiin käymisteitse valmistettuihin juomiin. Niitä ovat oluet, siiderit, viinit ja tietyt lonkerot.
Juomasekoitusten, kuten tislaamalla valmistettujen lonkeroiden ja hard seltzerien alkoholipitoisuus jää edelleen 5,5 prosentin rajoitukseen.
Laitila: Kukko Tuimaa ja Skumppaa
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas tuo nykyisin Alkossa myytävän 8,5-prosenttisen vaalean lager-oluen eli Kukko Tuiman ruokakauppoihin 8-prosenttisena juomana tänä keväänä.
Lisäksi kauppoihin tulee muita vahvoja oluita, kuten brittiläistyylinen 6,5-prosenttinen Kukko Strong Bitter.
Toimitusjohtaja Olli Heikkilä lupaa, että keväällä 2025 tulee myös muita uusia juoma-avauksia markettien hyllyille, mutta ei vielä paljasta, mitä ne ovat.
– Tälle vuodelle oli vaikeaa tehdä, kun ei tiedetty päivämäärää, milloin tämä laki tulee voimaan.
Sen hän kuitenkin kertoo, että noin vuoden päästä ruokakaupasta saa Laitilan 4,7-prosenttista Skumppaa nykyistä vahvempana. Nykyiset maut ovat rosé ja extra dry. Ne on valmistettu shamppanjahiivalla käyneestä siideristä ja valkoviinistä.
Heikkilän mukaan vahvat oluet eivät ole Alkon myyntivaltti, joten hän ei odota niille massiivista menekkiä ruokakaupoissakaan.
– Niitä varmasti testaillaan ja maistellaan, koska uudet asiat kiinnostavat ihmisiä. Parhaat tuotteet tietysti säilyvät hengissä. Uskon, että niitä ostetaan lisää, mutta ei tässä dramaattisesta muutoksesta ole kysymys.
Heikkilän mielestä on kuitenkin paikallaan, että myös ruokakauppojen oluisiin saadaan sellainen määrä alkoholia, joka kuhunkin tuotteeseen parhaiten sopii. Esimerkiksi voimakkaasti humaloidut IPA-oluet ovat Heikkilän mukaan usein hyviä 6–6,5-prosenttisina.
– Erilaiset oluttyypit ovat maistuvimmillaan tietyissä vahvuuksissa. Joissakin se on matalampi ja toisissa korkeampi. Tästä lakimuutoksesta hyötyvät eniten erikoisolutharrastajat.
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas valmistaa myös hard seltzereitä. Heikkilän mielestä ei kuitenkaan ole suuri menetys, että niitä ei saada vahvempana ruokakauppoihin.
– Jos niitä vahventaa, maku on vaikea pitää hyvänä niin, ettei viina tule liikaa läpi, koska ne eivät sisällä mehuja tai sokereita.
Sinebrychoff: Karhua ja Koffia
Myös Sinebrychoffilla lakimuutos vaikuttaa ensisijaisesti oluen myyntiin, eikä siihenkään isosti.
– Emme näe tätä radikaalina muutoksena. Suurin osa kuluttajista haluaa edelleen oluensa 4–5-prosenttisena, sanoo olutkategorian markkinointijohtaja Niklas Rinne.
Lakimuutoksen tultua voimaan panimo tarjoaa kauppoihin aluksi nykyään Alkosta saatavia vahvempia juomiaan, kuten 8-prosenttista Karhua, 7,2-prosenttisia Koff Porteria ja Stallionia, sekä 6-prosenttista Brooklyn Pulp Art Hazy IPA -olutta.
Asiakkaiden makumieltymykset ratkaisevat lopulta, mitkä oluet säilyttävät paikkansa markettien hyllyillä, mutta Rinteen mukaan yli 5,5 prosentin alkoholipitoisuus sopii muun muassa Porter-, IPA- ja Bock-tyyppisiin oluihin.
Olvi: Tuplapukkia ja muita oluita
Olvin panimon markkinointijohtaja Antti Airaksinen on hyvillään siitä, että lakimuutos tuo lisää vaihtoehtoja markettien asiakkaille.
– Suomalaiset ovat olutkansaa. Lakimuutos avaa kuluttajille yhä laajemman tuotevalikoiman erilaisia oluita jakeluverkoston laajentuessa, Airaksinen kertoo sähköpostivastauksessaan.
Hän uskoo, että esimerkiksi 8-prosenttiseksi tuunattu Olvi Tuplapukki päätyy oluen ystävien ostoskoriin marketeissa.
Hartwall: Otto-lonkeroa ja viinejä
Hartwall lupaa useita uusia tuotteita kauppoihin, kuten oluita, viinejä ja myös käymisteitse valmistettuja lonkeroita.
Toimitusjohtaja Kalle Järvisen mukaan julkinen keskustelu on lähtenyt hakoteille, sillä monille on muodostunut käsitys, että lakimuutos ei koske lonkeroita.
Laadukkaammat lonkerot ovat ginistä tehtyjä juomasekoituksia, mutta kaupoissa myydään nytkin edullisempia käymisteitse valmistettuja viinipohjaisia lonkeroita.
Sellainen oli myös Hartwallin Otto-lonkero, jonka valmistus lopetettiin vuonna 2016. Nyt brändi herätetään uudestaan henkiin 8-prosenttisena versiona.
– Lain valmistustaparajoite johtaa siihen, että kauppaan tulee halvempia vahvoja lonkeroita, Järvinen sanoo.
Hartwall tuo myös viinejä maahan, ja ruokakauppoihin tulee puna-, valko-, rosé- ja kuohuviinejä, joiden alkoholipitoisuus on 5,5–8-prosenttia.
Tämän tarkemmin Järvinen ei vielä paljasta tuotemerkkejä tai niiden vahvuuksia.
Olut-valikoimaan Hartwall tuo nykyistä vahvemmat versiot Aurasta ja Lapin Kullasta. Myös 6,2–prosenttinen yhdysvaltalainen Lagunitas IPA sopii marketteihin lakimuutoksen myötä.
Järvinen ei vielä kerro, milloin yhtiön tuotteet tulevat ruokakauppojen hyllyille. Tuotannon aloittamista on hidastanut epätietoisuus lakimuutoksen sisällöstä ja voimaantulosta, josta ei vieläkään ole täysin varmaa ja tarkkaa tietoa.
– Jos lähdetään tuottamaan viinejä vaikka Etelä-Amerikkaan, menee aikaa, että ne ensin tehdään ja vielä kuljetetaan tänne.
Viiniasiantuntija: Makeat kuohuviinit voivat menestyä
Viinien osalta lakimuutos on askel normaalimakuisen viinin suuntaan, kertoi viiniasiantuntija Jouko Mykkänen maaliskuussa Ylelle.
Markettien 5,5-prosenttiset viinit eivät ole olleet myyntimenestys, mutta ruokakaupat uskovat viinimyynnin roimaan kasvuun lakiuudistuksen ansiosta.
Mykkäsen mukaan etenkin makeat kuohuviinit voivat lisätä myyntiään marketeissa, mutta puna- ja valkoviinit haetaan todennäköisesti mieluummin Alkosta vielä lakimuutoksen jälkeenkin.