perjantai, 10 toukokuun

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mielestä jumppaajalla voi olla reklamaation paikka, jos hän ei koskaan pääse haluamalleen tunnille.

Olet jonossa sijalla 27. Tämäntyyppinen viesti tulee monelle, kun yrittää ilmoittautua kuntosalin ryhmäliikuntatunnille.

Moni kuntokeskus tarjoaa punttien nostelun lisäksi ryhmäliikuntaa. Kun ostaa määräaikaisen tai vakituisen salikortin, lisämaksua vastaan saa oikeuden käydä myös ryhmätunneilla.

Mutta entä jos tunneille pääsy on mahdotonta, ellet muista juuri tietyllä kellonlyömällä varata paikkaa? Maksatko silloin kuukausimaksua jostakin, jota et voi käytännössä saada?

Kuntosalit ovat yleensä varautuneet tähän jäsenehdoissaan. Esimerkiksi Elixian ehdoissa sanotaan näin: Elixia ei pysty takaamaan paikkojen saatavuutta treenitunneilla ym., joilla paikkoja on rajoitettu määrä.

Tuolla lausekkeella ei voi välttämättä kokonaan torpata pettyneiden valituksia. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan ryhmäpäällikkö Anne Lemponen sanoo, että joissain tapauksissa kuntosalin jäsenillä voisi olla syytä reklamaatioon.

Lemponen lähtisi liikkeelle siitä sopimuksesta, jonka kuluttaja on tehnyt. Mitä kuluttajalle on kerrottu myyntitilanteessa ja mitä sopimusasiakirjoissa todetaan?

– Ydinasiana pitäisin sitä, onko kuluttajalla tosiasiallisesti mahdollisuuksia päästä tunneille, jos hän pyrkii varaamaan kohtuullisen ajoissa paikkansa, Lemponen sanoo.

Monen kuntosalin ryhmäliikunnassa on tilaa aamulla ja päivällä, mutta illalla on ruuhkaa. Jos kuluttaja ei mahdu ikinä iltatunneille, Lemposen mukaan on syytä pohtia, onko palvelusta kerrottu kuluttajalle oikeat tiedot.

Hänen mukaansa merkitystä voi olla myös markkinointiaineistolla. Jos salia markkinoidaan vahvasti ryhmätunneilla, tunteja pitäisi olla myös kohtuudella tarjolla.

– Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tämän pitäisi mahdollistaa kuluttajalle jokaiselle ryhmätunnille pääsyn.

Kuluttajallakin on vastuu

Lemponen muistuttaa myös kuluttajan omasta vastuusta. Joskus kuluttajalla voi olla hyvin rajattu aika, jolloin hänellä on mahdollisuus osallistua tunneille.

– Silloin kuluttajan vastuulla on varmistaa, kuinka suuria ryhmäkoot ovat ja kuinka paljon ennemmin pitäisi varaus tehdä tunnille.

Tilanteet voivat saleilla muuttua. Sopimuksen solmimisen jälkeen jostain tietystä lajista voi tulla muoti-ilmiö ja tunneista ruuhkaisia. Tämä täytyy kuluttajan ymmärtää.

Lemposen mukaan ryhmäliikunta-asiaan ei kaiken kaikkiaan ole yhtä vastausta, vaan reklamoinnin käsittely perustuu tapauskohtaisiin tilannearvioihin.

– Arvio pohjautuu sopimusehtojen ja markkina-asiakirjojen lisäksi siihen, miten kuluttaja on toiminut, mitä sali on kertonut ja miten sali on pyrkinyt varmistamaan tarjontansa.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon ei ole tullut yhteydenottoja ryhmäliikuntatunneille pääsemisestä, mutta asiaa on sivuttu muissa kuntokeskuksiin liittyvissä reklamaatioissa.

Eniten virastoon ollaan yhteydessä sopimuksien syntymisestä, niistä irtautumisesta ja muutoksista kuntosalien tarjonnassa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on koostanut sivuilleen ohjeita kuntosalisopimuksista niin kuluttajille niin kuntokeskuksille.

Kuntokeskukset yrittävät reagoida suosioon

Toimitusjohtaja Timo Aheristo Forever Pihlajalinna -ketjusta iloitsee siitä, että ryhmäliikunta on lopultakin elpynyt koronan jäljiltä. Aheristo on Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistyksen SKY:n hallituksen varajäsen.

Aheristo kertoo, että kuntokeskukset pyrkivät reagoimaan tuntien suosioon ja lisäämään niitä kysynnän mukaan. Se ei kuitenkaan aina onnistu, koska kesken kauden on vaikea saada ohjaajia. Ohjaajat ovat yleensä sitoutuneet koko kaudeksi jonnekin, eivätkä voi ottaa lisätunteja.

Aheristo muistuttaa, että vaikka ryhmäliikuntaa varatessa saattaa joutua jonoon, voi silti päästä tunnille.

– Moni varaa varmuuden vuoksi paikan tunnille ja myöhemmin peruu varauksensa. Siksi ei kannata säikähtää, vaikka sijanumero jonossa olisikin iso.

Jaa.
Exit mobile version