torstai, 2 toukokuun

Sosiaalisen median palvelut ovat niin tärkeä osa ihmisten välistä yhteydenpitoa, että tunnin käyttökatko aiheutti maailmanlaajuisen reaktion.

Somejätti Metan palvelut kokivat eilen tiistaina hieman yli tunnin mittaisen katkoksen. Yhtiö kertoo edelleen selvittävänsä ongelman syytä.

Facebookin ja Instagramin kaatuminen oli välittömästi maailmanlaajuinen uutinen, josta raportoivat käytännössä kaikki mediat. Metan kilpailijan X:n, eli entisen Twitterin, syöte täyttyi meemeistä tunnisteella #facebookdown.

Ohjelmistoyritys Hion Digitalin innovaatiojohtaja Sami Häkkinen pitää ihmisten havahtumista luonnollisena reaktiona digikulttuurissa.

– Olemme eläneet sosiaalisen median kanssa jo 15 vuotta. Siirryimme digitaaliseen viestintään jo pitkän aikaa sitten, Häkkinen sanoo.

– Metan palveluilla on yhteensä noin neljä miljardia käyttäjää. Mitä tahansa niissä tapahtuu, sillä on valtava vaikutus. Ja olemme nykyään niin hätäisiä, että kaksi tuntia on pitkä aika.

Edellisen kerran Facebook oli alhaalla pidemmän aikaa vuonna 2021. Tuolloin kuusi tuntia kestäneen ongelman syyksi paljastui inhimillinen virhe palvelinten kytkennöissä.

Kun Facebookin kaltainen jättimäinen sosiaalisen median palvelu on alhaalla, samalla estyy käyttäjien pääsy omaan menneisyyteensä.

– Monessa heräsi eilen kysymys, ovatko tietoni vielä tallella. Kyse ei ole pelkästään siitä, että palvelu ei toimi. Metan tai Facebookin tilien takana on paljon meidän henkilötietojamme ja valokuvia, Häkkinen ymmärtää huolta.

Meta omistaa myös laajalti käytössä olevat viestisovellukset Whatsappin ja Messengerin.

– Ihmisten välinen kommunikaatio on digitaalista. Menee helposti tunteisiin, kun joku laittaa kiinni keskustelun kavereiden kanssa, Häkkinen sanoo.

Huolestu, jos keskustelu ei onnistu ilman puhelinta

Anna-Roosa Eerikäinen tutki sosiaalisen median parissa koettua uupumusta pro gradu -työssään Turun yliopistossa. Hän pitää eilisen pakollista sometaukoa jopa hyvänä asiana.

– Sosiaalisen median palvelut on luotu sen takia, että meillä olisi ajasta ja paikasta riippumattomasti helppo pitää yhteyttä ihmisiin. Kun se kaatuu, meidän vuorovaikutuksen välineemme lähtee pois, Eerikäinen sanoo.

– Facebook on iso osa ihmisen elämää. Kun palvelu menee alas, se on hyvä hetki ajatella omaa somekäyttäytymistään.

Eerikäinen haastatteli opinnäytteessään 30:tä nuorta aikuista sosiaalisen median käyttäjää. Uupuminen digitaalisissa yhteisöissä pyörimiseen on todellinen ongelma.

Oleellinen ero on, käyttääkö palveluita siten, että niistä jää positiivinen tai negatiivinen tunne.

Ongelma on olemassa, jos elämä ilman sosiaalisen median palveluita aiheuttaa keskittymisvaikeuksia, uniongelmia tai jopa pakonomaista tarvetta päästä puhelimen ääreen.

– Jos ei pysty toisen ihmisen kanssa kasvokkain vuorovaikutukseen ilman, että on puhelin kädessä, Eerikäinen jatkaa listaa.

Jaa.
Exit mobile version