perjantai, 10 toukokuun

Tampereen Poliisimuseon Maijat ja möröt -näyttely esittelee poliisin ajoneuvoja vuosikymmenien varrelta.

Lotta Sillanmäki,

Valtteri Kujansuu

Tampereella sijaitsevan Poliisimuseon uusi näyttely esittelee kiinnostavia yksityiskohtia poliisin ajoneuvojen historiasta.

Maijat ja möröt -nimisessä maksuttomassa näyttelyssä pääsee esimerkiksi vielä hiljattain liikenteessä partioineen maijan rattiin ja takatilaan. Esillä on erikoisempiakin ajoneuvoja, kuten poliisin moottorikelkka.

Näyttelyn nimestä huolimatta mörköjä ei näy, sillä ne ovat edelleen kaikki poliisin käytössä.

– Mörkö on joukko- ja hallintapoliisin pakettiautorunkoinen miehistönkuljetusauto, sanoo Poliisimuseon tutkija Maritta Jokiniemi.

Auto on saanut lempinimensä tumman värinsä ja pitkän nimensä ansiosta.

Ajan vaatimukset ovat muuttaneet poliisiautoja paljon

Suomessa poliisilla oli jo varhain käytössään autoja.

Helsingin poliisilaitoksella oli auto löytyi jo vuonna 1904, mutta laajemmin autot tulivat poliisin käyttöön 1960-luvulla.

– 1960-luvun alussa joka toinen poliisipiiri oli ilman minkäänlaista autoa. Vuosikymmenen lopussa oli jo jokaisessa piirissä edes yksi ajoneuvo, Maritta Jokiniemi kertoo.

Ajoneuvot ovat kehittyneet teknologian myötä. Tänä päivänä esimerkiksi pakettiautorunkoinen maija on kuin pyörillä liikkuva toimisto, josta löytyy kaikki tarpeelliset tietojärjestelmät, tietoliikenneyhteydet ja laitteet.

Pelle Hermanni sai poliisin vanhan maijan

Näyttelyssä esillä olevista ajoneuvoista vanhin on vuonna 1963 käyttöön otettu maija. Tampereen poliisin käytössä ollut Renault-merkkinen auto on monelle tuttu myös televisiosta.

Kun auton käyttöikä tuli täyteen, se siirtyi Yle TV2:n Pelle Hermannin ohjelmaan.

Poliisilla oli 1960-luvulla myös Porscheja, jotka olivat Jenny ja Antti Wihurin rahaston lahjoittamia. Autojen moottorit kuitenkin kuumenivat liikaa kiihdytyksissä, eivätkä ne siksi soveltuneet poliisikäyttöön.

Porschet olivat lisäksi talvella kylmiä ja niiden pieni koko aiheutti hankaluuksia.

– Isot konstaapelit joutuivat könyämään ohjaamoon, Maritta Jokiniemi kertoo.

Nostalginen ja pitkään ajossa ollut automalli Saab 99 tuli poliisin käyttöön 1970-luvulla. Jokiniemen mukaan Saab oli luotettava ja kestävä auto.

Maailman nopein poliisimoottoripyörä

Nopein poliisin käytössä ollut moottoripyörä on Kawasaki Ninja H2. Menopelin huippunopeus on 290 km/h.

Jokiniemi muistuttaa, että huippunopeudet ovat mitattu rataolosuhteissa.

– Jos poliisi yrittää noin 300 kilometriä tunnissa ajaa tällä, niin kyllä sanon, että aika hurjaa meno on.

Vuosittain moottoripyöräpoliisin koulutuksen saa 16 poliisia. Täydennyskoulutukseen päästäkseen on läpäistävä valintakoe, jossa on vain yksi tehtävä.

Kokeessa täytyy työntää 256 kg painavaa Kawasaki H2 -moottoripyörää 460 metriä täysissä varusteissa. Aikaa tehtävän suorittamiseen saa käyttää enintään kolme minuuttia.

Poliisimuseon ilmainen Möröt ja maijat -näyttely avautui yleisölle perjantaina 26. huhtikuuta.

Katso Ylen Elävän arkiston videolta, miltä poliisin vanha Renault-maija näytti Pelle Hermannin lastenohjelmassa.

Jaa.
Exit mobile version