keskiviikko, 8 toukokuun

Verohallinto valvoi viime vuonna useita satoja sisällöntuottajia, jotka saivat tuloja erilaisten sisällöntuotantoon tarkoitettujen alustojen kautta.

Onlyfans-sisällöntuottajat jättivät viime vuonna ilmoittamatta tuloja verotukseen yli viiden miljoonan euron edestä, kertoo Verohallinto.

Verohallinto oli valvonut viime vuonna useita satoja sisällöntuottajia, jotka saivat tuloja sisällöntuotantoon tarkoitettujen alustojen kautta.

Verohallinto lisäsi ilmoittamatta jätetyt tulot sisällöntuottajien verotettaviin tuloihin.

Onlyfans-palvelussa sisällöntuottajat tarjoavat tilaajilleen sisältöä yleensä maksua vastaan. Palvelu tunnetaan etenkin eroottisesta sisällöstä.

Jatkossa verohallinto saa tiedot suoraan

Ensi keväällä verottaja ei ole saman ongelman edessä. Verohallinto nimittäin saa tästä vuodesta lähtien tiedot OnlyFans -tuloista suoraan alustayhtiöltä.

Alustaoperaattoreiden vuosi-ilmoitusten kautta Verohallinto saa tietoja digitaalisten alustojen välityksellä toteutetuista tavaroiden ja palveluiden myynneistä sekä liikennevälineiden ja kiinteän omaisuuden vuokrauksesta.

– Verohallinto saa tietoja siitä, mitä tuloja Suomessa asuvat henkilöt ja yritykset saavat ulkomaisten alustojen kautta, kertoo Verohallinnon riskivastaava Kari Torssonen.

Taustalla on EU-direktiivin DAC7 muutos, joka velvoittaa alustaoperaattorit ilmoittamaan EU-maiden verohallinnoille alustan kautta saaduista tuloista.

Myös pyytämättä saadut tuotelahjat pitää ilmoittaa verotukseen

Verohallinto muistuttaa, että sosiaalisen median sisällöntuotantoon pätevät samat säännöt kuin muuhunkin työhön ja tulot pitää ilmoittaa verotukseen.

Vaikuttajatyössä verot pitää maksaa paitsi rahapalkasta, myös ilmaiseksi saaduista tuotteista ja poikkeavista alennuksista.

− Veroa pitää maksaa myös sellaisista tuotteista, joita on saanut pyytämättä tai joita saaja ei ole esitellyt somekanavillaan. Poikkeus ovat kuitenkin tavanomaiset mainoslahjat. Niistä ei tarvitse maksaa veroa, ellei ole sovittu, että ne ovat palkkiota näkyvyydestä, Verohallinnon johtava veroasiantuntija Kirsi Tuunala sanoo.

Tavanomainen mainoslahja on arvoltaan korkeintaan 50 euroa. Lahja voi olla myös arvokkaampi, jos siinä on näkyvästi esimerkiksi lahjan antajan logo, jolloin tuotetta ei voi helposti muuttaa rahaksi myymällä se eteenpäin.

Sisällöntuotantoon liittyviä kuluja voi myös vähentää verotuksessa.

Jaa.
Exit mobile version