perjantai, 10 toukokuun

Kaikki eivät surkuttele Suomen vanhenevaa autokantaa. Salolainen autoharrastaja pitää ruosteensyömiä menopelejä arvossaan, ja unelmoi löytävänsä joskus amerikanraudan tai Jaguarin.

Salolaisella Sami Wirtasella on työpaikkansa pihassa Halikossa neljä hänen korjaamaansa tai korjaukseen menevää autoa. Toistakymmentä metsän siimekseen tai tien poskeen ruostumaan jätettyä autoa on hänen käsissään saanut uuden elämän.

Hilux-merkkinen lava-auto on 42 vuotta vanha. Se oli pari vuotta metsässä hylättynä ennen kuin Wirtanen kunnosti sen.

– Laitoin muutaman paikan siihen ja iskuvaimentimia piti vaihtaa. Kun on itse tehnyt paikkaukset ja korjaukset, tietää, millaisella autolla ajaa, sanoo Wirtanen.

Pomon veljenpojalle puolestaan on menossa Toyota-merkkinen pakettiauto, joka oli seissyt 20 vuotta metsässä.

– Roudasin sen kotiin, annoin virtaa ja se lähti käyntiin. Eniten tässä on ruostevaurioita eli hitsaushommia on tulossa, kertoo Wirtanen ja esittelee auton ruostekukkia lokasuojissa.

Pihalla on myös Renault-merkkinen henkilöauto, jonka vaihdelaatikko on rikki. Wirtanen miettii, olisiko siitä hänelle kesäautoksi.

Kaikkiaan autoja on kulkenut Sami Wirtasen käsien kautta yli 40. Hän saa niitä jopa ilmaiseksi, osasta hän on maksanut esimerkiksi 50 tai 150 euroa.

– Nuorempana ostin yhden Suzukin, joka maksoi 12 000 euroa. Nykyään periaatteeni on, että en ota lainaa autokauppojen vuoksi, kertoo Wirtanen.

Vanhat autot kunniaan

Autoala on ajanut pitkään autokannan nuorentamista muun muassa liikenneturvallisuuden ja päästöjen vähentämisen vuoksi.

Alan toimijoiden vuoden alussa julkaiseman automarkkinoiden vuosikatsauksen (pdf) mukaan lähes joka viides auto on yli 20-vuotias. Autokannan uusiutuminen on katsauksen mukaan hidastunut. Vuosina 2015 ja 2018 romutuspalkkiot kannustivat autojen kierrätykseen.

Salolainen autoharrastaja Sami Wirtanen luottaa iäkkäisiin autoihin.

Hän on ollut kiinnostunut autoista pienestä pitäen. Parhaillaan hän työskentelee hinausyrityksessä Halikossa ja on ollut alalla seitsemän vuotta.

– On järkevämpää ylläpitää olemassa olevaa kalustoa kuin ostaa joka toinen vuosi uusi auto. Vanhatkin kuitenkin toimivat. Lava-autoni on 42 vuotta vanha ja toimii kuin junan vessa. Siinä ei tosin ole edes radiota tai ilmastointia tai ohjaustehostimia. Turvavyöt sentään löytyvät, kertoo Wirtanen.

Hän tietää kuitenkin, että autot pitää korjata oikein, jotta ne säilyvät turvallisina. Useimmiten autot kaipaavat hitsaustyötä.

– Korvaavan materiaalin on vastattava ominaisuuksiltaan vähintään alkuperäistä. Jos auto on tehty hyvin, vahvuus on yleensä alkuperäisellä tasolla ja materiaali on jopa yhtä jäykkää kuin uutena, kertoo Wirtanen.

Dieselmoottori käy vaikka rypsiöljyllä

Autojen kunnostaminen on Sami Wirtaselle harrastus, johon tosin menee paljon aikaa. Toisaalta se on myös kierrätystä. Hän kannustaa muuntamaan vanhoja autoja ympäristöystävällisiksi.

– Olisi hyvä, jos pystytään käyttämään olemassa olevaa kalustoa päästöjen pienentämiseen. Vaihtoehtoiset polttoaineet kuten biodiesel, etanolibensiini ja kaasu ovat vaihtoehtoja. Vanha dieselmoottori käy vaikka rypsiöljyllä, jos tarve vaatii. Se ei ole siitä moksiskaan, kertoo Wirtanen.

Sami Wirtasen autot palvelevat erityisesti hänen työmatka-ajoaan ja ehkä kesällä maastoautoharrastusta. Unelma-auto olisi aika perinteinen vaihtoehto.

– 1950–60-luvun brittiläinen tai amerikkalainen auto voisi olla ihan kiva. Esimerkiksi Jaguar. Myös amerikanraudat kiinnostavat. Ne ovat älyttömän kalliita, ei minulla ole ikinä sellaisiin varaa. Voin elättää toiveita, jos löytyisi, mutta vähän epäilen.

Jaa.
Exit mobile version