torstai, 2 toukokuun

Tori on saanut jopa 20 000 palauteviestiä koskien uudistustaan, joka herättää intohimoja.

Torin uudessa kaupankäyntimenetelmässä paketti lähetetään Postin kautta ostajalle. Vasta, kun ostaja on saanut tuotteen, rahat siirtyvät myyjälle. Kuva viime joulukuulta K-market Kuusankosken pakettihyllyiltä. Kuva: Antro Valo / Yle

Tuomo Björksten,

Janette Leino,

Anton Vanha-Majamaa

Tori.fi, yksi Suomen suurimmista käytetyn tavaran kauppapaikoista on uudistunut sekä toiminnallisuuksiltaan että ulkoasultaan.

Torin johtaja Jenni Tuomisto kertoo, että kauppapaikka on saanut viime päivinä yli 20 000 palauteviestiä uudesta ulkoasusta ja toiminnoista. Iso osa palautteesta on ollut kielteistä.

– Ihan voin rehellisesti sanoa, että ei se palaute pelkästään ylistävää ole ollut. Olimme varautuneet suureen palautevyöryyn. Tori on instituutio. Kun sitä muuttaa, se herättää tunteita.

Yksi Torin uudistuksista on täysin uusi kaupantekotapa, Tori-diili. Se ei ole vielä pakollinen, mutta Tori mainostaa uutta kauppatapaa kaikkien tuotteiden yhteydessä.

Vuosia ostaja on ottanut etäkauppaa tehdessään Torissa riskin. Yleinen kauppatapa on ollut, että myyjä pyytää rahoja tilille, jonka jälkeen hän lähettää tuotteen postissa.

Tori-diilissä ostaja maksaa tuotteesta riippuen muutaman euron tai kympin lisämaksun siitä, että rahat päätyvät myyjälle vasta, kun tuote on saapunut turvallisesti ostajalle. Tavaran kuljetusaika ja rahojen siirtymiseen menevä viive huomioiden myyjä saattaa saada rahat vasta vajaan viikon kuluttua tuotteen myymisestä.

Uusi Tori-diili muistuttaa kauppatapana kansainvälisen Ebay-kauppapaikan tapaa toimia. Samalla se altistaa Torin asiakkaat uudentyyppisille huijauksille.

Torin omilla sivuilla kerrotaan: ”Huijaaminen on ToriDiilin kautta käytännössä mahdotonta.”

Näin ei kuitenkaan ole. Huijauksen kaava perustuu tietoturvayhtiö Nortonin raportoimiin huijauksiin Ebay-kaupoissa.

Rikki menneen tavaran huijaus

Ostaja hankkii jostain halvalla tai ilmaiseksi viallisen tuotteen. Hän ostaa kalliin toimivan tuotteen. Kun tuote saapuu perille, hän väittää, että myyjä on lähettänyt hänelle viallisen tavaran. Tuotteen maksu myyjälle keskeytetään ja ostajahuijarin kannalta parhaassa tapauksessa maksu hyvitetään. Ostaja saa pitää ostamansa kalliin laitteen ja rahat.

– Elektroniikan kohdalla meidän pitää ehdottomasti ohjeistaa käyttäjät siihen, että he dokumentoivat tuotteen sarjanumeron, Jenni Tuomisto sanoo.

Tuomisto lisää, että myös muiden tuotteiden kuin elektroniikan kohdalla myyjien kannattaa hyvin tarkkaan kuvata tuote varmuuden vuoksi.

Tori sanoo, että Tori-diilissä ostaja ja myyjä ovat tunnistautuneet pankkitunnuksilla. Yle on toisaalta kertonut tapauksista, joissa edes henkilöllisyyden paljastuminen ei ole estänyt huijareita tekemästä rikoksia.

Tietokirjailija ja nettihuijauksiin perehtynyt Petteri Järvinen sanoo, että yleisesti on hyvä, että Toriin on rakennettu parempaa valvontaa kaupanteolle.

– Varmasti se poistaa monia aikaisempia uhkia, Järvinen sanoo.

Hän kuitenkin lisää, että yleensä huijarit ovat hyviä väärinkäyttämään hyviäkin palveluita.

Järvisen vinkki kaikille nettikirppareilla asioiville on, että jos myyjä tai ostaja esiintyy selvästi tunnistettavalla nimellä, sitä kannattaa googlata ja katsoa, mitä henkilöstä kirjoitetaan netissä. Uudessa Torissa voi käyttäjän asianmukaisesta toiminnasta antaa myös palautetta.

Torin johtaja Jenni Tuomisto kertoo, että Tori-diilejä on tehty uudistuksen jälkeen 1 000. Riitatilanne on syntynyt toistaiseksi vain yhdessä tapauksessa. Se ratkesi niin, että myyjä suostui pudottamaan tuotteen hintaa, joka ei ollutkaan niin hyvässä kunnossa kuin ostaja luuli.

Pian Tori.fi-ostoksille voi hankkia lisäturvan tuotteen vian tai lähetyksen katoamisen varalta

Jaa.
Exit mobile version