perjantai, 3 toukokuun

Raskaiden työkoneiden päästöjen puhdistusjärjestelmistä valmistava Proventia laajentaa toimintaansa Euroopassa ja tähtää Amerikan markkinoille.

Proventian kehittämän hybridijärjestelmän akustossa on kuusi akkumoduulia ja kehitystyö tehdään Oulunsalossa. Video: Janne Körkkö / Yle

Oululainen teknologiayhtiö Proventia on laajentamassa markkinoitaan raskaiden työkoneiden hybridijärjestelmiin.

Raskaiden työkoneiden dieselmoottorit eivät ole katoamassa lähitulevaisuudessa, mutta päästöjä halutaan yhä enemmän kuriin. Hiilineutraalius on tavoitteena, niinpä työkoneisiin suunnitellaan henkilöautoista tuttuja hybridijärjestelmiä, joilla akusta saadaan apua polttomoottorin tueksi.

Yhtiö on valmistanut raskaisiin työkoneisiin päästöjen puhdistusjärjestelmiä, mutta nyt myös akkukäyttöisiä hybridijärjestelmiä, jotka leikkaavat lisää dieseltyökoneiden käytönaikaisia hiilidioksidipäästöjä.

– Päästöjen puhdistusjärjestelmissä puhutaan jopa yli 99 prosentin päästöleikkauksesta. Työkoneidenkin on toimittava puhtaammin ja ympäristöystävällisemmin. Tämä markkina kasvaa, ja haluamme olla siinä mukana, kertoo toimitusjohtaja Jari Lotvonen.

Hybridijärjestelmällä tasataan tehopiikkejä

Raskaiden työkoneiden kuten pyöräkuormaajien tai metsäkoneiden sähköistyminen on toimitusjohtaja Lotvosen mukaan vielä kaukana tulevaisuudessa.

– Hybridijärjestelmät kiinnostavat maailmalla, kertoo Lotvonen.

Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen luottaa hybridijärjestelmien kasvavan markkinaan. Kuva: Janne Körkkö / Yle

Raskaan koneen hybridijärjestelmä antaa akuista tehopiikkejä polttomoottorille. Tuotekehitysinsinööri Jaakko Kaakisen mukaan yhdessä akkutarjottimessa on kuusi akkumoduulia.

– Työkoneen akustossa on noin 300 volttia ja 20 ampeerituntia, ja näitä akustoja on koneessa yleensä kaksi. Moottori saama tehopiikki on noin 250 kilowattia, kertoo Kaakinen.

Valmistusta Suomessa ja Tsekissä

Proventian Oulunsalossa sijaitsevassa teknologiakeskuksessa tehdään akkujen tuotekehitystä ja pilottivalmistusta. Samalla testataan akkujärjestelmiä omassa testauskeskuksessa. Akut kootaan tehtaalla ja akkujärjestelmiä on jo koekäytössä useammalla asiakkaalla. Tavoitteena on akkujärjestelmien sarjavalmistuksen käynnistyminen lähivuosien aikana.

– Se tapahtuu 2-3 vuoden aikana. Hybridijärjestelmässä tarvitaan hetkellistä lisätehoa, niin se saadaankin akusta, ei dieselmoottorista, ja näin päästöt pysyvät kurissa, kertoo Lotvonen.

30 vuotta tänä vuonna täyttävä Proventia teki juuri historiansa parhaimman liikevaihdon. Liikevaihto kipusi 54,3 miljoonaan euroon ja yhtiön liikevoitto 6,1 miljoonaan euroon. Yhtiön työntekijämäärä on noin 200, ja yhtiön kasvu tulee nyt vihreän siirtymän myötä juuri raskaiden työkoneiden päästöjen puhdistusjärjestelmistä, joita se kehittää ja valmistaa maailman johtaville moottori- ja työkonevalmistajille.

Asiakkaana on muun muassa Massey Ferguson ja Valtra -traktoreista tuttu AGCO-konserni, joka on yksi maailman suurimpia traktoreiden ja maatalouskoneiden valmistajia. Ajoneuvoteollisuudessa asiakkaana on Jaguar Land Rover.

Jaa.
Exit mobile version