Linja-autoliitto kertoo haluavansa enemmän poliisivalvontaa. Poliisin mukaan valvonta on riskiperusteista.
Tiina Karppi,
Ulla Malminen
Poliisihallitus aikoo selvittää, pitäisikö linja-autoliikenteen valvontaa tehostaa.
Ylen haastattelemien kuljettajien mukaan Suomen maanteillä ajetaan huonokuntoisilla linja-autoilla.
Poliisihallituksen poliisitarkastaja Kari Onninen pitää uutista huolestuttavana.
Hänen mukaansa Poliisihallituksen tiedossa ei ollut ennen uutisointia näin laajaa ongelmaa.
Yksi haastatelluista kuljettajista kertoi Ylelle, että hän ei ole ollut kertaakaan raskaan liikenteen ratsiassa tai joutunut näyttämään ajokorttiaan poliisille.
Onnisen mukaan poliisin raskaan liikenteen valvonta on muun muassa resursseista johtuen riskiperusteista ja tietojohtoista. Myös EU-lainsäädäntö ohjaa osaltaan valvonnan kohdentamista.
– Sitä kohdennetaan sinne, missä on eniten haasteita ja mahdollisia ongelmia, ihan yhtiötarkkuudella. Ne, joilla menee hyvin ja joita ei ole ennakkotiedon perusteella syytä pysäyttää, pääsevät valvontatilanteesta nopeammin eteenpäin.
Hän kertoo, että linja-autopuolella asiat ovat pääsääntöisesti kunnossa.
– Toki tällainen tieto, mitä julkisuudessa on, vaikuttaa siihen, että arvioimme uudelleen valvonnan kohdentamisen tarvetta.
Liitto toivoo lisää valvontaa
Poliisitarkastaja Kari Onninen sanoo, että linja-autojen pysäyttämiseen voi vaikuttaa myös se, onko kyse tilaus- vai lähiliikenteestä ja onko liikenteessä olevassa bussissa paljon matkustajia.
– Tehdään arvioita siitäkin, minkälaista haittaa valvonta matkustajille aiheuttaa. Kokemuksia on kyllä siitäkin, että matkustajat ovat tyytyväisiä, kun poliisi linja-auton pysäyttää ja varmistaa, että kaikki on asianmukaisesti.
Onninen painottaa, että esimerkiksi matkustajien reaktion pelko ei saisi olla este sille, tarkistetaanko linja-autoa vai ei.
Onninen ei osaa sanoa, kuinka paljon poliisi tarkastaa busseja vuosittain. Jonkinlaisen käsityksen antaa kuitenkin tehovalvontaviikkojen saldo.
– Tavarapuolen tarkastuksia tehdään niissä jaksoissa vuositasolla noin 10 000, ja bussien määrä on siellä luokkaa 400–500.
Linja-autoliitto kertoi Ylen jutussa haluavansa enemmän poliisivalvontaa.
Onninen toteaa käyneensä keskustelua liiton kanssa aikaisemminkin, varsinkin raskaan liikenteen valvontajaksoista.
– Monesti olemme palanneet liiton kanssa siihen keskusteluun, miksi tarkastettujen linja-autojen määrä on vähäinen. Toive liiton suunnalta on tiedossamme ja se huomioidaan ohjauksessammekin, mutta kuten mainittu, valvonta on riskiperusteista.