keskiviikko, 8 toukokuun

Poliisin pitäisi valvoa liikennettä nykyistä enemmän ja nimenomaan yöaikaan. Kiinni jäämisen riski estäisi päihtynyttä hyppäämästä rattiin.

Näin toteaa lähes 40 vuotta poliisina toiminut Jyrki Haapala. Hän ei säästele sanoja, kun puhuu lempiaiheestaan – liikenteen valvonnasta.

– Ikävä kyllä öinen poliisin suorittama liikenteenvalvonta tien päällä on niin harvinaista herkkua, että kiinnijoutumisriskiä ei käytännössä enää ole edes olemassa.

Poliisin työstä eläköitynyt Haapala nosti aiheen esille sosiaalisessa mediassa Tampereella viime lauantaina tapahtuneen kuolonkolarin jälkeen.

Haapalan mielestä onnettomuus osoittaa, että tien päällä pitää olla valvontaa aamuöisin.

Taksinkuljettaja kuoli, kun alkoholin vaikutuksena alaisena ollut kuljettaja törmäsi taksiin perään Parolannummen panssariprikaatista ottamallaan ajoneuvolla. Onnettomuus tapahtui varhain aamulla kello 5.53.

Jyrki Haapalan mukaan yöaika on otollista monenlaisille riskikuljettajille.

– Siellä liikkuu merkittävä määrä kuljettajia, jotka yksinkertaisesti ajavat yöllä, koska silloin on pieni riski jäädä kiinni, vaikka olisi päihtynyt, ilman ajolupaa tai ajaa anastetulla autolla.

Haapala työskenteli pitkään Liikkuvassa poliisissa, joka lakkautettiin vuonna 2014. Nyt hän on Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen puheenjohtaja.

Haapalan mielestä olisi parasta, jos liikennepoliisi olisi yhä oman johdon alla, mutta paikallispoliisikin voisi lisätä liikenteen valvontaa yöaikaan ja tehtävien välillä.

Automaattisesta liikenteenvalvonnasta ei Haapalan mukaan ole pelotteeksi.

– Ei rattijuoppo eikä huumekoski välitä (kamera-)pöntöistä yhtään mitään. Heille automaattiset liikenteen valvontakohteet ovat mitättömiä. He pelkäävät ainoastaan sitä aitoa poliisia, joka ottaa heidät kiinni, Haapala sanoo.

Poliisihallitus: Kyllä poliisi valvoo

Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen ei allekirjoita Haapalan väitettä liikennevalvonnan puutteesta.

Hän nostaa esiin tammikuisen valtakunnallisen tehovalvontaviikon, jossa poliisi valvoi työmatkaliikennettä aamuyöstä lähtien.

– Kyllä poliisi valvoo kaikkina vuorokauden aikoina. Painopisteet ovat silloin, kun liikennettä on eniten tai kun tiedetään, että rattijuoppoja on erityisesti liikenteessä.

Valvontaa on erityisesti kesäaikaan, jolloin suurin osa rattijuoppojen aiheuttamista kuolonkolareista sattuu.

Kaikkia ongelmakuljettajia kiinni jääminen ei pelota, Rissanen huomauttaa.

– On paljon ihmisiä, joilla on vakava päihdeongelma tai muita haasteita elämässä. Näille ihmisryhmille kiinni jäämisen riskin merkitys on varsin pieni.

Näissä tapauksissa tarvitaan muita keinoja, esimerkiksi puuttumista päihdeongelmiin.

Rissasen mukaan huumausaineiden vaikutuksen alaisina ovat myös oma lukunsa, sillä heitä tavataan kaikkina vuorokauden aikoina.

Kesä ja viikonloppuyöt pahimpia

Liikenteen valvonnasta huolestuneen Jyrki Haapalan huomio aamuöistä on tilastojen mukaan osuva.

Kuolonkolareista tehdyt tutkimukset vahvistavat, että päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia onnettomuuksia tapahtuu etenkin viikonloppuöisin.

Riskialtteimmat ajat ovat hyvin tiedossa, kertoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.

– Pahimmat ajat ovat perjantai-illasta kello 18:n jälkeen aina sunnuntaiaamuyöhön kello kuuteen asti. Sillä välillä tapahtuu huomattava osa koko viikon aikana tapahtuneista päihdeonnettomuuksista.

Kuukausittain tarkasteltuna päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia kuolonkolareita sattuu eniten kesällä ja etenkin heinäkuussa.

Määrä alkaa nousta maaliskuussa ja on koholla pitkälle syksyyn.

Rädyn mukaan poliisin valvonnalla on ennalta ehkäisevä vaikutus päihtyneenä ajamiseen.

– Ainakin sellaisilla ihmisillä, joilla on vielä harkintakykyä tallella ja miettivät lähteäkö liikenteeseen vai ei, kohonnut kiinni jäämisen riski vaikuttaa päätökseen.

Esa Rädyn mukaan ennalta ehkäisevän vaikutuksen lisäksi tärkeää on se, että poliisi havainnoi liikennettä ja pystyy puuttumaan tilanteen päältä päihtyneenä ajamiseen.

Jaa.
Exit mobile version