keskiviikko, 8 toukokuun

Yle ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulu selvittivät suomalaisten nettideittailua. Käyttäjät kertoivat, että suurin syy käyttää sovelluksia on tosirakkauden etsiminen.

Suomalaisten deittipalveluiden käytöstä on saatu uutta tietoa. Yle selvitti suomalaisten treffailutottumuksia yhdessä Turun yliopiston kauppakorkeakoulun kanssa.

Tutkimus on uraauurtava. Suomalaisten deittipalveluiden käytöstä ei ole olemassa laajaa tutkimustietoa, vaikka deittikulttuuri on ollut murroksessa jo vuosikymmenen ajan.

Tulokset onnistuivat yllättämään tutkijatkin. Kävi nimittäin ilmi, että hieman yli puolet suomalaisista aikuisista oli vähintäänkin kerran kokeillut jotakin markkinoilla olevaa deittisovellusta.

– Yllätyimme siitä, että nämä palvelut ovat erittäin laajasti käytössä, erikoistutkija Jukka Vahlo Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta sanoi Yle aamun haastattelussa.

Deittikulttuuri on siirtynyt miltei kokonaan sosiaalisen median piiriin. Tällä hetkellä noin viidesosa suomalaisista deittailee, ja heistä valtaosa, 80 prosenttia käyttää siihen jotakin sovellusta. Deittisovelluksista suosituin on Tinder.

Vain viidennes siis deittailee perinteisellä tavalla ilman sosiaalisen median palveluita.

  • Kuuntele myös Uutispodcastin jakso aiheesta:

Miehet suurentelevat saavutuksiaan

Tutkimuksen mukaan miehet ja naiset käyttävät deittisovelluksia suunnilleen yhtä paljon.

Se on Vahlon mukaan ”suomalainen erikoisuus” – ainakin verrattuna yhdysvaltalaistutkimuksiin, joissa miesten on todettu käyttävän deittipalveluita naisia enemmän.

– Meillä tasa-arvo toteutuu tässäkin mielessä, Vahlo naurahtaa.

Kuitenkin sovellusten aktiivisimmassa käyttäjäkunnassa enemmistö on miehiä myös Suomessa.

Tutkimuksen mukaan sekä miehet että naiset muokkaavat kuviaan palveluissa edustavimmiksi tai käyttävät profiileissaan vanhoja valokuvia.

Eri sukupuolten edustajat kertoivat kuvailevansa itseään profiileissaan totuudenmukaisesti, mutta miehet tuppasivat pörhistelemään saavutuksillaan naisia enemmän.

– Miehet käyttävät hieman enemmän värikynää kuvauksissaan. He kertovat itsestään ylipositiivisia kuvauksia urasaavutuksistaan ja muista saavutuksistaan, Vahlo sanoo.

Rakkautta tositarkoituksella

Deittisovelluksiin liitetään usein stereotypia siitä, että palveluista etsitään pääsääntöisesti seksisuhteita.

Näin ei kuitenkaan ole, vaan käyttäjien yleisin motiivi oli nimenomaan tosirakkauden etsiminen. Se kielii Valhon mukaan siitä, että perinteinen deittailu on siirtynyt sovellusten piiriin.

– Sieltä haetaan elämänkumppaneita. Se on kaikkein tärkein syy sekä miehillä että naisilla.

Tutkijoiden yllätykseksi toiseksi suosituin syy palveluiden käyttöön oli ystävyyssuhteiden hakeminen. Ystäviä etsivät erityisesti palveluiden nuorimmat ja vanhimmat käyttäjät.

– Voisi ajatella, että nuorilla arkielämän kohtaamisia ei kerry samalla lailla kuin online-kulttuuria edeltävinä aikoina.

Palveluista toki haetaan myös seksisuhteita, mutta se oli syiden joukossa vähemmän merkittävä.

– Sieltä löytyy tietty aktiiviporukka, joka hakee nimenomaan erilaisia seksikohtaamisia ja ehkä kokeilee omia seksuaalisia kiinnostuksen kohteita palveluiden kautta, Vahlo sanoo.

Suurin osa palveluiden käyttäjistä on sinkkuja, mutta aktiivikäyttäjistä 15 prosenttia oli avo- tai avioliitossa.

– Kenties varatutkin ihmiset hakevat elämäänsä erilaisia seikkailuja ja jännitystä palveluiden kautta.

Osa pettyy pinnallisuuteen

Suomalaiset olivat deittisovelluksiin pääsääntöisesti melko tyytyväisiä, mutta osa koki myös treffailu-uupumusta ja oli pettynyt deittikulttuurin pinnallisuuteen.

– Toisaalta leikinomaisuus, vapaa itseilmaisu ja se, että voi rauhassa kokeilla turvallisesti erilaisia asioita ja kohdata ihmisiä, on se myönteinen puoli, Vahlo sanoo.

Katso koko Yle aamun haastattelu:

Korjattu 27.4.2024 kello 15:45: Tutkimus on Ylen ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yhteistyö, ei ainoastaan Turun yliopiston tutkimus.

Jaa.
Exit mobile version