lauantai, 4 toukokuun

Etävastaanotto voi tuoda avun paitsi potilaan vaivaan myös terveydenhuollon ylikuormaan. Aina kaikki ei kuitenkaan suju odotusten mukaan.

Terveydenhuollon ruuhkautumiseen etsitään yhä useammin helpotusta potilaiden etävastaanotosta. Esimerkiksi Uudellamaalla etävastaanottoa tarjotaan jopa päivystysaikana usean kunnan alueella.

Ylen MOT kertoi viime viikolla etähoitotyötä kehittävän konsulttiyhtiön edustajien salakuunnelleen etähoitotilanteisiin liittyviä puheluita ja katselleen potilastietoja. Satakunnan hyvinvointialue selvittää asiaa parhaillaan.

Sama konsulttiyhtiö on MOT:n tietojen mukaan myös painostanut eri hyvinvointialueiden henkilökuntaa hoitamaan potilaitaan etänä.

Mutta entä potilaat? Yle kysy lukijoiden kokemuksia etähoidosta. Vastauksia kertyi yhteensä 147. Vastaajista yli puolet kertoi olevansa tyytyväisiä etänä saamaansa hoitoon.

Yksi heistä on vantaalainen Kaj-Erik Maukonen. Hän sairastaa MS-tautia ja asioi lääkärin kanssa usein sairautensa vuoksi.

– Parasta on se, kun ei itse tarvitse lähteä mihinkään. Ärsyttää siellä käytävillä muiden notkujien kanssa odotella lääkäriä. Välillä olen kaksikin tuntia joutunut odottamaan ilman tietoa siitä, onko aika siirtynyt tai muuta vastaavaa.

Myös Kimmo Vanhamäki Tuusulasta on tyytyväinen käyttämiinsä julkisen terveydenhuollon etävastaanottopalveluihin.

– Hyvin on etävastaanotolla omalla kohdallani sujunut. Se on joustava ja nopea sekä mahdollistaa soten resurssien tehokkaamman käytön.

Ylelle kokemuksistaan kertoi myös Helsingin kaupunginvaltuuston vihreiden varavaltuutettuna toimiva Hannu Oskala. Hän on viime vuodet asioinut yksityisessä työterveyshuollossa lähes pelkästään etänä.

– Olisinko kuuden vuoden aikana käynyt kerran tai kahdesti paikan päällä lääkärissä ja olen ollut tyytyväinen. Toki esimerkiksi laboratoriotutkimuksissa täytyy käydä vastaanotolla, mutta tulokset saa silti etänä.

Oskalan mielestä myös julkisella puolella olisi siirryttävä yhä enemmän etävastaanottoihin, jotta lääkäriaikoja ylipäätään olisi tarjolla kohtuullisessa ajassa.

– Meillä on tällä hetkellä Helsingissä neljä terveysasemaa, joilta on mahdollista saada vastaanottoaika lakisääteisessä kahdessa viikossa. Loput 19 asemaa eivät tähän tällä hetkellä yllä.

Oskala pitää tilannetta hankalana.

– Kyllä ihmisten pitäisi pystyä luottamaan siihen, että myös julkiselta puolelta on mahdollista saada hoitoa.

Etäaika ei ollutkaan tarpeeseen sopiva

Espoolainen Maarit sen sijaan ei ole tyytyväinen etäasiointiin. Maarit esiintyy jutussa pelkällä etunimellään asian arkaluonteisuuden vuoksi.

Hän tarvitsi terveystodistuksen opintojaan varten. Hänelle vakuutettiin ajanvarauksessa, että tämä onnistuu etänä.

Toisin kuitenkin kävi.

– Sain etävastaanottoajan kolmen viikon päähän. Kun lääkäri soitti, hän totesi, ettei tämä onnistukaan, koska on kuunneltava sydän ja keuhkot, tutkittava näkö ja niin edelleen. Todistuksen saaminen kesti kaikkiaan 2,5 kuukautta.

Etähoitoon tyytyväisetkin toteavat, että kaikkia tarpeita se ei palvele.

– Ehkä sellaiset tuntemukset, joita ei voi kuvailla verkkopalveluiden kautta, kuten hengenahdistus, vaativat käynnin vastaanotolla, tuusulalainen Kimmo Vanhamäki pohtii.

– Totta kai lääkärin täytyy päästä tunnustelemaan, jos jokin paikka on selkeästi rikki, Kaj-Erik Maukonen toteaa.

Jaa.
Exit mobile version