maanantai, 6 toukokuun

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Humalaa, toimintaa ja lapsenomaista riemua. Tällaisia käsikirjoituksia tekoäly tuottaa, kun materiaalina on 2000-luvun katsotuimpien suomalaisten elokuvien käsikirjoitukset.

Alla olevalla koneella voit testailla, minkälaisia käsikirjoituksia syntyy, kun yhdistät kaksi käsikirjoitusta, kerrot toivomasi tapahtumapaikan ja elokuvan genren. Lopputulokset ovat usein koomisia tai vähintään kummallisia.

Kokeile vaikka, millainen on lastenelokuvaa ja sotaelokuvaa yhdistävä kohtaus, joka tapahtuu huoltoasemalla.

Myöhemmin jutussa pääset katsomaan Suomen ensimmäistä tekoälyn kirjoittamaa lyhytelokuvaa, joka perustuu hittielokuviin. Kuten monissa katsotuimmissa elokuvissammekin, siinä ryypätään ja sekoillaan.

Nyt pääset testaamaan konetta! Muista peukuttaa suosikkikohtauksiasi.

Toteutus vaatii toimiakseen JavaScriptin.

Yleisradio pyysi suomalaisilta tuotantoyhtiöiltä 2000–2020 julkaistujen hittielokuvien käsikirjoituksia. Mukana on Tuntematon sotilas, Pahat pojat, Rentun Ruusu ja joukko Risto Räppääjiä. Alla näet koko elokuvalistan.

Tämä projekti käynnistettiin jo vuosia sitten. Tällä tapaa alkoi ensimmäinen vuonna 2022 tekoälyltä tilaamamme kohtaus, joka perustuu suomalaisiin menestyselokuviin:

EXT. VEERAN KOTI – AFTERNOON

Matti ja Mervi riisuutuvat makuuhuoneen sängyllä. Mervi kumartuu reidelleen, kääntää päänsä selälleen ja hieroo tissejään.

MATTI

Onks se pakko tehä kaikki heti?

Käsikirjoitus on kreisikomedia, jossa Matti ja Mervi peuhaavat. Lopulta paikalle tulee Maisteri-niminen hahmo, joka sanoo kaksikoille, että ”Te ette ikinä mene kihloihin”.

Et todennäköisesti saanut äsken näin roisia materiaalia lukiessasi generoituja käsikirjoituksia.

Alkuperäinen tekoälymalli teki kohtauksen, jossa päähenkilö laittaa kissan takapuoleensa ja sukii viiksensä.

Syy on se, että nämä Yleisradion nettisivuilla nähtävät käsikirjoitukset on generoitu uudemmalla tekoälymallilla, joka on koulutettu vastaamaan yleisiä käytöstapoja. Moniin kohtauksiin tekoäly esimerkiksi kirjoittaa onnellisen lopun.

Alkuperäinen tekoälymalli, jolle ei oltu ohjelmoitu käytössääntöjä, lisäsi kohtaukseen tilanteen, jossa päähenkilö laittaa kissan takapuoleensa ja harjaa sen jälkeen viiksensä. Keinoäly ei tunne esimerkiksi moraalia, ellei sitä erikseen muistuta siitä.

Ylen tekoälykoneeseen valittiin kymmenen käsikirjoitusta, joista käyttäjä voi yhdistellä kahta kerrallaan. Suurempi valinnanvaran määrä tuottaisi nettisivuille eksponentiaalisen määrän käsikirjoituksia.

Tällaisia Suomen katsotuimmat elokuvat ovat

Seksikohtauksen jälkeen alkuperäinen kone teki lastenelokuvakohtauksen, sitten sotakohtauksen.

Nämä tekoälyn ensiyritykset kirjoittaa kotimaista menestyselokuvaa summaavat hyvin 2000-luvun suomalaisten valkokangashittien mielenmaiseman. Lastenelokuvia lukuun ottamatta kotimaiset hittielokuvat eivät noudata siivoja käytöstapoja.

Lähes kaikki hittielokuvien pääosassa nähtävät miehet ovat hiukan onnettomia toheloita.

Luimme ja analysoimme kaikki projektia varten saadut 16 käsikirjoitusta. Ne voi karkeasti jaotella komedioihin, lastenelokuviin ja historiallisiin draamoihin.

Seksi, alkoholi ja väkivalta näyttelevät tärkeää osaa suomalaisissa menestyselokuvissa. Esimerkiksi alkoholia juodaan lajityypistä riippumatta kaikissa yhdeksässä aikuisille suunnatussa elokuvassa, monessa niistä todella paljon.

Käsikirjoituksia lukemalla käy ilmi, että lähes kaikki hittielokuvien pääosassa nähtävät miehet ovat hiukan onnettomia toheloita, joilla on hankaluuksia ympäröivän maailman odotusten ja sääntöjen kanssa.

Poikkeuksiakin löytyy. Niissä hittielokuvissa, joiden päähenkilö on nainen tai lapsi, heidät on usein kuvattu oma-alotteisiksi ja päteviksi.

Kotimaiset menestyselokuvat perustuvat lähes poikkeuksetta jo olemassaolevaan tarinaan, joka voi olla kirja, ulkomainen elokuva tai satuhahmo. Käsikirjoittajan omasta ideasta syntyneistä teoksista on joukkoon mahtunut vain kaksi hittikomediaa: Napapiirin sankarit ja 21 tapaa pilata avioliitto.

Tekoälystä ei vielä ole ihmisen veroiseksi käsikirjoittajaksi

Voiko tekoälyä käyttää laadukkaiden, valmiiden elokuvakäsikirjoitusten tekemiseen? Vastaus on, että tällä hetkellä ei. Kielimallit kehittyvät kuitenkin kovaa vauhtia.

16 käsikirjoitusta ei yksinkertaisesti riitä ihmisen kaltaisen lopputuloksen saavuttamiseen. Tekoälyn kirjoittamat käsikirjoitukset ovat hauskoja ja surrealistisia, mutta ne eivät vedä ihmisen kirjoittamille vielä vertoja. Materiaalia ja laskentatehoa tarvittaisiin paljon enemmän.

Silti, kun tekoälyn tuottamia käsikirjoituksia lukee riittävästi, niissä alkaa nähdä jotain järkeä.

Yleisradio tuotti yhdessä Aalto-yliopiston kanssa lyhytelokuvan, joka perustuu hittielokuvien käsikirjoituksiin. Voit katsoa sen alta. Elokuva on osa Ada Johnssonin ohjaamaa Koneen kirjoittama -dokumenttia, jossa seurataan lyhärin valmistumista. Äänet päälle!

Viimeinen sopimus -lyhytelokuvan on ohjannut Jussi-ehdokas Siiri Halko, ja siinä näyttelee esimerkiksi Jussi-voittaja Seidi Haarla. Elokuvasta tuli surrealistinen ryyppytarina.

Elokuvan keskivaiheilla päähenkilö pitää pitkän monologin, jossa hän puhuu siitä, ettei halua enää hakata naisia. Tietokoneen kirjoittama kohtaus on outo, synkkä ja traaginen, ja se ehkä kuvaa joidenkin suomalaisten hittielokuvien mielenmaisemaa.

Katso kohtaus alta:

Mutta monologin lopuksi hahmo sanoo:

”Mä oon päättänyt elää elämääni eteenpäin, ja sehän tässä pahinta on.”

Lausetta ei löydy yhdestäkään materiaalina käytetystä käsikirjoituksesta. Se perustuu koneen todennäköisyyslaskelmiin. Mutta jotain odottamattoman inhimillistä siinä on.

Teksti: Hannes Nissinen ja Janne Sundqvist
Koodi: Henri Forss
Alkuperäinen koodi: Ara Taalas

Ulkoasu ja grafiikka: Eeva Sarlin
Pääkuva: Antti Ollikainen
Tuottajat: Mari Kahila ja Mika Pippuri
Taustatoimittaja: Minna Joenniemi

Aiheesta keskustellaan Kulttuuricocktail Livessä keskiviikkona 13.3. klo 20. Lähetys on katsottavissa Yle TV1:ssä ja Areenassa. Keskustelemassa ovat elokuvaohjaaja Siiri Halko ja käsikirjoittaja Katri Manninen.

Jaa.
Exit mobile version