Helsingin ydinkeskustassa tapahtunut linja-auton ulosajo on herättänyt keskustelua bussiliikenteen turvallisuudesta.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myöntää henkilöliikenneluvat, mutta linja-autokaluston kunnon valvonta on kuljettajan ja bussiyrityksen jaetulla vastuulla.
Vastaajista yli 40 kertoo työskentelevänsä alalla. He kertovat, että linja-autokalustossa on runsaasti vikoja ja huollossa vioista korjataan vain välttämättömimmät.
Tässä jutussa kolme linja-autonkuljettajaa kertoo omin sanoin kokemuksistaan. Asian arkaluonteisuuden vuoksi he esiintyvät nimettöminä. Yle on nähnyt kuljettajien asiakirjat.
Linja-autonkuljettaja, alalla 26 vuotta, Etelä-Suomi
Ajamassani linja-autossa paloi kolme jarrujen varoitusvaloa, hälytysääni piippasi ja kojelaudassa oli varoitus jarruviasta.
Yrityksestä sanottiin minulle, että ”niin kauan mennään kunnes menee metsään”.
Luulin sitä aluksi vitsiksi.
Kun toisella kerralla yhdestä jarrupiiristä katosi paine ja minun käskettiin jatkaa ajamista, päätin, että tämä on tässä.
Totesin, että en voi jatkaa yrityksessä, sillä kyydissäni oli usein koululaisia.
Kun minun käskettiin jatkaa ajamista, päätin, että tämä on tässä.
linja-autonkuljettaja, Etelä-Suomi
Olen työskennellyt urani aikana kuudessa eri yhtiössä. Olen ajanut linja-autoja eri puolilla Suomea sekä seutu- ja paikallisliikennettä.
Luojan kiitos, on vielä yrityksiä, jotka pitävät kaluston kunnosta huolta, kuten osa perheyhtiöistä.
Tilanne on toinen, jos taustalla on iso sijoitusyhtiö.
Kerran takaovi oli niin ruosteessa, että se putosi kiskoilta. Jouduin ajamaan päätepysäkille ovi puoliksi avoinna.
Autolla olisi vielä pitänyt jatkaa, mutta sanoin, että en aja.
Eräässä firmassa, jossa työskentelin, kuljettajat jopa soittivat itse poliisille, että tulisivat pysäyttämään auton, joka ei ollut ajokuntoinen.
Poliisi tuli ja sanoi, että auto jää tähän.
Näin huonoja yrityksiä tiedän muutaman. Mutta tuntuu, että tällainen toiminta lisääntyy.
Ei välitetä matkustajista.
Kuljettajat itse soittivat poliisille ja pyysivät pysäyttämään auton ajokelvottomana.
linja-autonkuljettaja, Etelä-Suomi
Kuljettajalla on ilmoitusvelvollisuus vioista.
Kalustotilannetta voisi parantaa nykyistä pidemmät kilpailutukset, vähintään 5–7 vuotta.
Lyhyiden sopimusaikojen vuoksi liikennöitsijät eivät pysty tai halua panostaa kalustoon.
Linja-autonkuljettaja, alalla 11 vuotta, Pirkanmaa
Minulla on kokemusta neljästä eri yhtiöstä. Olen ajanut kaikkea mahdollista: paikallisliikennettä, koulukyytejä, pikavuoroa ja tilausajoa.
Sen perusteella uskallan sanoa, että linja-autokalusto Suomen teillä on huonossa kunnossa. Kun palkoista ei voi säästää, säästetään kunnossapidosta.
Tänäänkin työpäiväni aikana minulla hajosi kaksi linja-autoa.
Toisesta hävisi paineet. Se oli kuin kivireellä olisi ajanut.
Toinen puolestaan oli hajonnut jo edellisellä kuljettajalla, mutta auto pidettiin liikenteessä, koska korvaavaa bussia ei ollut. Linja-auto kulki todella hitaasti, koska järjestelmä luuli virheellisesti, että moottorin lämpötila nousee.
Kun soitin työnjohtoon ja selitin tilanteen, minun käskettiin vain ajaa.
Olen ollut riittävän kauan alalla, jotta minulla on pokkaa sanoa, että en aja tällä ja piste. Ymmärrän toki työnjohtoakin, heille tulee sanktiota ajamatta jääneistä vuoroista.
Jarrujen vikavalot palavat monessa autossa, se on kuin vakiovaruste.
linja-autonkuljettaja, Pirkanmaa
Markkinaehtoinen liikennöinti on ajanut yrityksiä koko ajan ahtaammalle.
Autoja ei ehditä korjaamaan.
Vain pahimmat viat korjataan, jotta linja-autot saadaan takaisin ajoon.
Jarrujen vikavalot palavat todella monessa autossa. Se on kuin vakiovaruste, siihen ei enää reagoida.
Esimerkiksi keltainen jarrujen varoitusvalo kertoo, että jarrupalat tai jarrujen osat ovat kuluneet. Tämä sivuutetaan ihan joka päivä.
Yksi yleinen vika on, että tietyn merkin autoissa palaa aina varoitusvalo, joka käskee pysäyttämään, koska auto on tulessa.
Sitä ei enää kukaan kuljettaja ota tosissaan. Mietimme, että mitä jos joku kerta auto todella onkin tulessa?
Ilmastointilaitteet kyllä toimisivat, mutta koska kylmäaine on nykyään niin kallista, niin laitteistossa ei ole kylmäainetta.
Mielestäni tilanne on todella surullinen.
Nyt yritykset, jotka huolehtivat kaluston kunnosta, eivät voita kilpailutuksia, koska hinta ratkaisee ja sitä hilataan koko ajan alemmaksi.
Kuuntele, miten linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä kommentoi alan nykytilaa. Hän haluaisi räikeimmät tapaukset pois tien päältä lisäämällä poliisiratsioita:
Linja-autonkuljettaja, alalla 5 vuotta, Keski-Suomi
Olen ajanut läpi kymmeniä ratsioita, joissa rekat liputetaan tien sivuun, mutta bussit jatkavat matkaansa.
Kertaakaan en ole ollut raskaan liikenteen ratsiassa tai joutunut näyttämään ajokorttiani.
Olen kohtalaisen huolestunut bussikaluston kunnosta. Pikavuoroja ajetaan linja-autoilla, joilla on ajettu yli kaksi miljoonaa kilometriä, osalla jopa kolme. Monissa on enemmän vikoja kuin toimivia asioita.
Olen vaihdattanut kolme autoa lyhyessä ajassa erinäisten vikojen vuoksi ja sanonut, että en aja niillä.
Työnjohto kysyi, onko painavat perusteet jättää ajamatta. En kuitenkaan ole saanut mitään poikittaista sanaa, enkä ole edes tylyimmästä päästä ilmoittamaan.
Kojetaulut ovat kuin joulukuusia.
linja-autonkuljettaja, Keski-Suomi
Liikenteessä on myös paljon vuokra-autoja, koska yhtiön autoista yli kolmasosa on korjaamon jonossa jatkuvasti.
Kojetaulut ovat kuin joulukuusia.
On aika harvassa sellainen auto, jossa ei ole minkäänlaista vikavaloa.
Käytännössä joka toisen auton ohjaus puoltaa. Jos päästät ratista irti, niin hetkessä ollaan pois tieltä.
Jos henkilöauto katsastetaan vuosittain, niin ajokilometreihin suhteutettuna linja-auto pitäisi katsastaa kerran kuukaudessa, jotta valvonta olisi yhdenvertaista.
Tilanne on varsin ongelmallinen: kuljettajan ainoa vaikutusvalta on tehdä vikailmoitus. Kuljettajalla ei käytännössä ole isoissa yrityksissä vaikutusvaltaa kunnossapitoon ja ennakoiva kunnossapito on olematonta.
Yhtiökohtaisesti on suurta vaihtelua. On liikennöitsijöitä, joilla on vanha, mutta erinomaisessa kunnossa oleva kalusto.