torstai, 2 toukokuun

Atria konsernin viime vuosi oli toimitusjohtajan mukaan kaksijakoinen: kasvua siivitti alkuvuoden hyvä myynnin kehitys, joka kääntyi laskuun loppuvuonna.

Atria Ruotsi ostaa valmisruokayhtiö Goohin osakekannan. Gooh on mikroaterioiden markkinajohtaja Ruotsin vähittäiskaupassa. Kuva: Atria

Atria Ruotsi vahvistaa asemaansa Ruotsin valmisruokamarkkinoilla ostamalla valmisruokayhtiö Goohin koko osakekannan.

Ruotsalainen Gooh on Lantmännen Cerealin liiketoimintayksikkö ja sen tehdas sijaitsee Tukholmassa.

Gooh on tuoreiden mikroaterioiden Ruotsin markkinajohtaja vähittäiskaupassa noin 25 prosentin markkinaosuudella. Sen tuotteita myydään maan suurimmissa päivittäistavarakauppaketjuissa ja myyntiautomaateissa.

− Goohin tuotevalikoima tarjoaa uusia mahdollisuuksia kuluttajalähtöiseen tuotteistukseen Ruotsin markkinoilla, sanoo Atria Ruotsin toimitusjohtaja Jarmo Lindholm yhtiön tiedotteessa.

Atria Ruotsi uskoo kaupan parantavan mahdollisuuksia päästä kannattavaan kasvuun Ruotsissa.

Goohin vuosittainen liikevaihto on noin 16 miljoonaa euroa.

Kauppa vaatii vielä toteutuakseen viranomaishyväksynnän.

Atrian viime vuosi oli kaksijakoinen

Atria konsernin liikevaihto kasvoi viime vuonna 56 miljoonaa euroa edellisvuoteen, ollen tammi-joulukuulta 1 753 miljoonaa euroa.

Kasvua siivitti alkuvuoden hyvä myynnin kehitys, joka kääntyi kuitenkin laskuun loppuvuotta kohti.

– Vuosi 2023 oli monella tapaa kaksijakoinen. Konsernin liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani erityisesti Suomen ja Viron siivittämänä, kun taas Ruotsissa ja Tanskassa tuloskehitys jäi heikommaksi, sanoo konsernin toimitusjohtaja Kai Gyllström.

Gyllströmin mukaan tulosnäkymät olivat vielä syyskuussa hyvät myyntirakenteen, edellisvuoden hinnankorotusten ja Atria Suomen uuden siipikarjatehtaan käyttöönoton myötä.

– Viimeisellä vuosineljänneksellä kuluttajien heikentynyt ostovoima johti liikevaihdon laskuun Suomessa.

Gyllströmin mukaan maailmanpoliittinen epävarmuus näkyy kuluttajakäyttäytymise ssavarautumisena ja säästämisenä. Kuluttajat ostavat edullisempia tuotteita ja harkitsevat tarkasti mitä ostavat.

– Näistä syistä lihan markkinatilanne globaalisti on heikentynyt, mikä ilmenee pienentyneinä vientivolyymeina sekä lihamyynnin heikentyneenä kannattavuutena.

Tulosta rasitti kustannusinflaatio

Gysströmin mukaan Atria-konsernin tulosta laski yleinen kustannusinflaatio.

– Raaka-aineiden, tarvikkeiden, hyödykkeiden ja ulkoisten palveluiden hinnat olivat edellisvuotta selvästi korkeammat. Vain energian hinta oli edellisvuotta alhaisemmalla tasolla.

Myös uuden siipikarjatehtaan teurastamon käyttöönottokulut rasittivat tulosta.
Konsernin vuoden 2023 raportoitu liikevoitto oli 0,4 miljoonaa euroa (2022: 0,1 milj. euroa).

Liikevoitto sisältää yhteensä 49,2 miljoonaa euroa oikaisueriä, jotka koostuvat pääosin aineettomien ja aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden alaskirjauksista.

Konsernin oikaistu liikevoitto oli 49,6 miljoonaa (vuonna 2022: 49 miljoonaa).

Jaa.
Exit mobile version