perjantai, 3 toukokuun

Ford Mustang on yksi maailman pisimpään valmistetuista automalleista. Se on edelleen suosittu ja pidetty etenkin autoharrastajien keskuudessa.

12. huhtikuuta 1964 Jyväskylän tori oli täynnä väkeä. He olivat kokoontuneet uuden automallin esittelyyn.

Kyseessä oli Ford Mustang, eikä koko esittelyä olisi pitänyt tapahtua sinä päivänä. Aren autoliike pani auton esille, vaikka Mustangin virallinen maailman ensiesittely oli vasta myöhemmin New Yorkissa.

Erään tiedon mukaan Mustang esiteltiin lehdistölle Amerikassa 13. huhtikuuta, toisen tiedon mukaan 14. huhtikuuta.Se on kuitenkin varmaa, että Jyväskylässä ehdittiin ensin.

Kukaan ei tiedä, miksi Mustang sai ensiesittelynsä Jyväskylässä. Moni autoharrastaja epäilee, että kyseessä oli yksinkertaisesti puutteellinen kommunikointi.

Mustangista tuli heti todella suosittu. Ensimmäisen vuoden aikana sitä myytiin satoja tuhansia yksilöitä eri puolille maailmaa. Kahden vuoden kuluttua ensiesittelystä niitä oli myyty jo miljoona.

Mustangin suosio on jatkunut vuosikymmenestä toiseen, ja sitä valmistetaan edelleen. Tällä hetkellä tehtaalta tulee ulos seitsemännen sukupolven Mustangia.

Enemmän kuin kulkuneuvo

Ensiesittelystä lähtien Mustangilla on ollut oma käyttäjäkuntansa myös Suomessa. Osalle Mustang on arkiauto, suurimmalle osalle se on harrasteauto, jolla ajetaan vain kesäisin.

Suomessa oli viime vuoden lopussa rekisteröitynä lähes 4400 Mustangia.

Janne Nieminen osti ensimmäisen Mustanginsa 90-luvulla. Auto tuotiin merikontissa Kaliforniasta, San Diegosta. Ennen nettiaikaa kauppa hoidettiin kirjeitse ja puhelimitse.

Niemisen suhde Mustangiin on lämmin.

– Se on paljon enemmän kuin kulkuneuvo. Elämäntapa.

Petri Siekkiselle Mustangin ostaminen oli haaveilun tulos. Hän näki aikanaan, kun Mustangit kokoontuivat samaan paikkaan Jyväskylän vappucruisingin yhteydessä.

– Mustang on sellainen yhteisöllisyysjuttu.

Ensi kesä on hänelle neljäs Mustangin omistajana. Myös Siekkisen poika Eino viihtyy klassikon kyydissä.

Timo Raatikaisella on ollut Mustang kahdeksan vuotta. Auton syvintä olemusta on vaikea pukea sanoiksi.

– Se on ollut unelma nuoresta lähtien. Joku siinä vaan kiehtoo, ja se tuntuu tuolla sisuksissa.

Heidi Hakala haaveili pikkutytöstä asti Mustangista. Kun hänelle tuli mahdollisuus toteuttaa unelmansa, ei muita vaihtoehtoja ollut. Mustangin hän osti kaksi vuotta sitten.

– Kun olin ajanut sillä muutama sata metriä niin tiesin, että sillä autolla lähden kotiin.

Aktiivista kerhotoimintaa

Ford Mustang Owners’ Club of Finland ry, eli FMOC, on jäsenmäärältään Suomen suurin automallikerho. Se on perustettu vuonna 1982.

Mikko Huittinen toimii kerhon alueyhdyshenkilönä Keski-Suomessa. Alueella on kymmeniä Mustangeja ja iso osa niiden omistajista kuuluu kerhoon.

Huittisen Mustang on punainen, vuoden 1967 avomalli. Talvella se pidetään kunnossa, kesällä ajellaan ja tavataan samanhenkisiä ihmisiä. Huittiselle Mustang on harrastus ja osittain myös elämäntapa.

Valtakunnallisesti FMOC:ssa on yli tuhat jäsentä ja toiminta on erittäin aktiivista. Kerhon päätapahtuma vuosittain on Fun Run, joka järjestetään tänä vuonna Jämsän Himoksella.

Poniauto

Markkinoille tultuaan vuonna 1964 Ford Mustang määritteli myös poniautoksi kutsutun autoluokan. Sillä viitattiin pitkään keulaan, avoimeen maskiin ja lyhyeen takakonttiin.

Se tarkoitti myös edullista hintaa, amerikkalaisittain pientä kokoa ja urheilullista imagoa.

Ford on pitänyt kiinni Mustangin perinteistä, mutta myös uudistanut: viisi vuotta sitten Ford toi Mustang-sarjaansa sähköversio Mach-E:n. Niitä on Suomessa rekisterissä tällä hetkellä lähes tuhat.

Jaa.
Exit mobile version