sunnuntai, 28 huhtikuun

Kaupunginjohtaja Esa Sirviö toivoo lopullista sijoituspäätöstä mahdollisimman pian.

Kotkan kaupunki neuvottelee lähes päivittäin akkukennotehtaan tulosta kaupunkiin. Pääneuvottelukumppaneina ovat valtion omistama Suomen malmijalostus sekä kiinalainen akkuvalmistaja Svolt.

– Aikataulua on hankala arvioida, mutta ympäristövaikutusten arviointi on jo käynnissä, sanoo Suomen malmijalostuksen toimitusjohtaja Matti Hietanen.

Suomen malmijalostus edistää Suomessa akkuteollisuuden kehittämistä. Kotkassa kumppanina on Svolt.

Kaupunki kiirehtii Kotkan Keltakallion teollisuusalueen maanrakennustöitä, jotta tehtaasta saataisiin sijoituspäätös mahdollisimman nopeasti.

Sitä varten tekninen johtaja esitti jo reilun kahdeksan miljoonan euron lisämäärärahaa kuluvalle vuodelle.

– Aikataulullisesti paine on todella kova, sanoo Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö.

Tehtaan rakentaminen olisi noin 4,8 miljardin investointi.

Työpaikkoja tulisi tuhansia

Suomen malmijalostus on teettänyt akkukennotehtaan vaikutuksista selvityksen konsulttiyhtiö Rambollilla. Selvityksen mukaan kennotehtaan rakentamisvaiheessa tarvittaisiin työvoimaa yhteensä yli 20 000 henkilötyövuotta. Verotuloja rakentamisesta tulisi yli 700 miljoonaa euroa.

Toiminnan aikana tehdas toisi töitä noin 9 900 henkilötyövuotta per vuosi ja noin 500 miljoonan euron verotulot.

Ramboll on huomioinut laskelmissaan kerrannaisvaikutukset eli esimerkiksi myös sen, miten paljon tehtaan toiminta työllistää muita yrityksiä.

Haminan ja Kotkan seudun kehittämisyhtiö on arvioinut itse tehtaan työpaikkojen määräksi noin 2 500–3 000.

Kotkan asema on hyvä

Kotkassa on odotettu tehtaan sijoituspäätöstä pitkään. Sirviö arvioi, että realistisesti nopein aikataulu lopulliselle tiedolle voisi olla lähikuukausien sisällä.

– Tietysti kaupunginjohtajana toivon, että tieto selviää mahdollisimman pian.

Kotkan asema akkutehdaskilpailussa on silti hyvä. Muualla Suomessa ei Sirviön mukaan juuri ole tarjolla vastaavia kymmenien ja jopa satojen hehtaarien tehdastontteja yhtä valmiina. Lisäksi Kotkan vahvuutena ovat esimerkiksi sataman läheisyys ja muut liikenneyhteydet.

Sirviön mukaan Vaasan seudulla on käytännössä ainoita vastaavia alueita samankaltaisella valmiudella.

– Ihan hirvittävää kilpailua ei kansallisesti ole, mutta kansainvälinen kilpailu on taas toinen asia. Meidän pitää olla tyytyväisiä, että juuri Kymenlaakso ja erityisesti Kotkan ja Haminan seutu näyttäytyy vetovoimaisena alueena kansainvälisesti.

Jaa.
Exit mobile version