sunnuntai, 12 toukokuun

Helsinkiläisen Jenny Kasongon opiskelija-asunto meni viime marraskuussa remonttiin, ja hänen oli muutettava muualle.

Hän kysyi suositusta muuttofirmasta kaveriltaan. Tämä suositteli Kasongolle netin kautta tilattavan Hero24 Oy:n muuttopalvelua. Kaverin muutto oli onnistunut hyvin.

Kasongo täytti yrityksen tilauslomakkeen netissä ja tilasi kymmenen muuttolaatikkoa, kuplamuovia, kaksi kantajaa ja pakettiauton. Hän ei ollut tilannut vastaavaa muuttopalvelua aiemmin eikä tullut tarkastaneeksi netistä, millaisia arvosteluja ihmiset olivat yritykselle antaneet.

Yrityksestä otettiin pian yhteyttä ja lähetettiin Kasongolle lasku, joka kehotettiin maksamaan palvelusta etukäteen sen toteutumiseksi. Laskun summa oli noin 370 euroa, jonka Kasongo maksoi.

– Oletin, että kun maksan laskun nopeasti, tulen saamaan hyvää palvelua, Kasongo muistelee.

Muuttopäivä lähestyi, mutta tilattuja muuttolaatikoita ei kuulunut, vaikka Kasongo kysyi niitä Hero24:stä joka päivä kahden viikon ajan. Sovittuna muuttoaamuna etukäteen maksettuja muuttajia saati pakettiautoa ei ilmaantunut paikalle.

Koko muuttopäivä muuttui ”melkoiseksi katastrofiksi”.

– Siinä aamukahdeksalta tajusin, että Hero24 ei välttämättä lähetä tilaamiani muuttajia luokseni.

Muuttopäivänä Kasongo joutui ottamaan yhteyttä toiseen muuttofirmaan, joka pelasti hänen päivänsä kahden tunnin varoitusajalla. Järjestely tietenkin kaksinkertaisti muuton hinnan.

Sotku teki satojen eurojen loven opiskelijan budjettiin. Jenny Kasongo on kertonut opiskelijan taloushuolista myös Ylen jutussa toukokuussa 2023.

Jos Kasongo olisi lukenut netistä Hero24:n palveluista kirjoitettuja kokemuksia, hän olisi osannut valita toisen muuttofirman.

Kasongo syyttää itseään siitä, ettei lukenut yritykselle annettuja arvosteluita netistä etukäteen. Kuva: Suvi Vesalainen / Yle

Yrityksen toiminnasta reklamoineet jäivät ilman rahojaan

Hero24:lle maksamiaan rahoja Kasongo ei ole pyynnöistään ja yrityksen omista palautuslupauksista huolimatta saanut takaisin.

– Rahat luvattiin maksaa parin viikon kuluessa. Rahoja ei kuulunut. Silloin tajusin, että tämä on rikosasia.

Kasongo teki tapauksesta rikosilmoituksen. Hän ilmoitti tilanteestaan yrityksen asiakkaana myös Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, niin kuin viime vuonna teki yli viisikymmentä muutakin Hero24:n asiakasta.

Huhtikuun alussa hän sai virastosta ratkaisun, jossa he kertoivat etteivät enää tutki asiaa, koska Hero24 on haettu konkurssiin.

Facebookissa on toiminut jo usean vuoden ajan Hero24:n ja sen edeltäjän Helpdorin uhrien ryhmä. Ryhmään kuuluu lähemmäs 700 ihmistä.

Jenny Kasongo kuuluu ryhmään ja hän kertoo, että yrityksen konkurssitilanne on puhuttanut siellä ihmisiä. Hän kertoo ymmärtäneensä yrityksen toimintatavat vasta ryhmään liityttyään.

– Yritys toimii välitysfirmana ja etsii pienyrittäjiä ja yksittäisiä henkilöitä, jotka tekevät työn, mistä on maksettu.

Kasongolle tuli ryhmässä vastaan myös Hero24:lle työskennelleitä pienyrittäjiä. He kertoivat menettäneensä useita tuhansia euroja, kun olivat hoitaneet yrityksen kautta tilatun työn, mutta eivät olleet saaneet työstään palkkiota.

Hero24:stä tekemästään rikosilmoituksesta poliisille Kasongoon ei ole otettu mitään yhteyttä.

Yle pyysi Hero24:n vastuuhenkilöiltä jälleen kommentteja sähköpostilla, mutta kukaan heistä ei vastannut.

Sami Aholan vastasyntynyt vauva jäi ilman joululahjoja

Kouvolalainen perheenisä Sami Ahola kertoo haksahtaneensa kahden ja puolen kuukauden työsuhteeseen Hero24:n kanssa viime syksynä. Ahola tekee ammatikseen yrityksille netin hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimoinnissa yhdistyy sisällöntuotanto ja tekniset ratkaisut, joilla pyritään vastaamaan ihmisten verkossa tekemiin hakuihin. Tavoitteena on ohjata heidät tutustumaan yrityksen tai muun toimijan tarjontaan ja lopulta kaupalliseen kanssakäymiseen yrityksen kanssa.

Ahola sai yritykseltä ensimmäisen kuukauden hakukoneoptimointi- ja sisältötyöstään korvauksen, noin 3 000 euroa. Seuraavien puolentoista kuukauden työkorvaukset, noin 7 000 euroa, jäivät saamatta.

Ahola toimii freelancerina laskuttaen oman toiminimensä kautta, mutta viime syksynä hänen ainoana varsinaisena työn tilaajana oli Hero24. Töitä piti olla niin paljon kuin ehtii tehdä.

Hän harmittelee päätöstään ryhtyä työskentelemään yritykselle, vaikka oli etukäteen tarkistanut yrityksestä kirjoitettuja asiakaskokemuksia netistä.

– Olisi pitänyt osata pysyä poissa koko hommasta, hän sanoo nyt.

Yle on nähnyt Aholan ja Hero24:n välisen viestittelyn Aholan vaatimista työkorvauksista. Viesteissä Hero24 kerta toisensa jälkeen lupaa maksaa rahat. Niitä ei kuitenkaan koskaan maksettu.

Kun Ahola ehdotti konkreettista maksusuunnitelmaa saatavilleen, hänelle ei enää vastattu.

Kommunikaation loppuminen yrityksen kanssa toistuu sekä Ylen haastattelemien kahden entisen työntekijän kuin myös yrityksestä reklamoineiden useiden asiakkaiden kertomuksissa.

Rikostarkastaja Markus Metsäsen kommentit siitä, miksi kuluttajan kannattaa olla tarkkana nettipalveluita ostaessa

Ahola sai perheenlisäystä samaan aikaan, kun hän aloitti työnsä Hero24-yritykselle.

– Joulu oli jo tulossa eikä rahaa tullutkaan enää sisään, niin olihan se aika ikävä tilanne, hän kertaa.

Sami Aholalle on jälkeenpäin herännyt kysymyksiä siitä, onko Hero24:llä alun perinkään ollut tarkoitusta tehdä rehellistä bisnestä vai oliko se rakennettu ihmisten ”lypsylehmäksi”.

Aholan tietojen mukaan yritys jatkaa edelleen toimintaansa. Vain sen taustayhtiö on vaihtunut. Käytössä on myös Aholan yritykselle nettiin tekemää sisältöä, josta hän ei ole saanut korvausta.

Yritykselle töitä tehneenä Aholalla on ollut pääsy sen eri järjestelmiin. Hänen havaintojensa perusteella nimenomaan muuttopalvelut olivat niitä, jotka eivät usein toteutuneet, samoin kuin monet mahdollisesti omaisten ikäihmisille tilaamat remonttipalvelut.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoitti kuluttajia Hero24:stä tämän vuoden tammikuussa.

Vuonna 2021, kun sama muutto- ja remonttipalvelu toimi Helpdor-nimellä, yrityksen liikevaihto oli yli 850 000 euroa. Hero24-nimellä toimiessaan tämän vuoden konkurssissa velkojien saatavia on yli 145 000 euron edestä.

Jaa.
Exit mobile version