keskiviikko, 8 toukokuun

LOS ANGELES Suomen Los Angelesin pääkonsulaatti järjesti suomalaista pelialaa esittelevän tapahtuman pääkonsuli Okko-Pekka Salmimiehen virka-asunnossa Bel Airissa maaliskuun puolivälissä. Tilaisuuteen osallistui merkittäviä pelialaan keskittyviä amerikkalaissijoittajia ja yrityksiä.

Suomesta saapui paikalle edustajia 25 peliyrityksestä. Mukana olivat muun muassa Fingersoft, Metacore, Remedy, Rovio, Frozenbye, Bit Magic, Ray Browser ja Quicksave Interactive.

Lähes 30 amerikkalaisyritystä, joista monet tekevät yhteistyötä Hollywood-studioiden kanssa, etsi tapahtumasta seuraavaa Angry Birdsin tyyppistä peliä. Sen kaltaisen suositun pelin konseptia voisi soveltaa muihinkin medioihin, kuten tehdä elokuvan pelin pohjalta.

Paikalla olleisiin kuuluu investointipankki Drake Star Partnersin johtava osakas Michael Metzger.

– Etsinnässä on ilman muuta uudempi versio Angry Birdsin kaltaisesta pelistä, joka koukuttaa hyvällä tavalla ja joka kerää suuren pelaajamäärän, Metzger sanoo Ylelle.

Rovion vuonna 2009 julkaisema Angry Birds nousi Applen sovelluskaupan ladatuimmaksi peliksi Yhdysvalloissa viidessä kuukaudessa. Siitä kehitettiin lukuisia jatkopelejä, oheistuotteita ja animaatioelokuva, joka tuotti 350 miljoonaa dollaria maailmanlaajuisesti. Rovio myytiin japanilaiselle Segalle 680 miljoonalla eurolla vuonna 2023.

Sonic the Hedgehog ja Tomb Raider -pelit tuottanut Dmitri Johnson on videopeliyritys Story Kitchenin perustaja, joka seuraa tarkasti suomalaista pelialaa.

– Suomalaisissa peleissä keskitytään hahmoihin ja tunteisiin. Ne ovat meille tärkeitä seikkoja, kun etsimme sisältöä sovitettavaksi elokuviin ja televisioon, Johnson sanoo.

Jam City -yrityksen toimitusjohtaja Josh Iguado, joka on vastannut muu muassa peleistä Cookie Jam ja Panda Pop, ihailee suomalaispelien innovaatiota ja leikkimielisyyttä.

– Suunnittelu on selkeää ja yksinkertaista. Käyttöliittymä ja käyttäjäkokemus ovat aina erinomaisia. Luulen, että niillä on jotain tekemistä suomalaisen kulttuurin, suunnittelun ja historian kanssa, sanoo Iguado.

Laatu tärkeämpää kuin brändi

Laaja-alaisen brändin luominen pelin ympärille jatkaa suosiotaan liiketoimintamallina. Uusin pelien innoittama tuote ovat podcastit, kuten Harley Quinn & The Joker: Sound Mind ja Orphan Black: The Next Chapter.

– Peliyritysten tärkein tehtävä on kuitenkin tehdä pelejä, joita ihmiset haluavat pelata. Päämittarina on pelaajamäärän pysyvyys. Uusia pelaajia on hyvin vaikea saada etenkin mobiilipuolella, analysoi Metzger.

Yksi alan suurimmista haasteista on uusien pelaajien hankkiminen mobiilipeleille, mikä on aiempaa kalliimpaa. Haasteisiin kuuluu myös sijoitusten keskittyminen nuoriin kehittyviin yrityksiin.

– Peliyrittäjät sanovat, että tällä hetkellä on vaikea saada rahoitusta, mutta pelkästään pelialaan keskittyviä sijoittajia on nyt enemmän kuin viitisen vuotta sitten, Metzger huomauttaa.

Hän lisää, että rahoituksen saaminen ei toki ole niin helppoa kuin koronaviruksen aikana, jolloin kaikki sijoittajat halusivat mukaan pelialalle.

– Ne ajat ovat ainakin toistaiseksi ohi.

Paljon osaajia, vähemmän työpaikkoja

Fingersoftin markkinointi- ja rahoitusjohtaja Markus Vahtola listaa yhdeksi muutokseksi myös pelialan kypsymisen.

– Sen myötä uskallus ottaa luovia riskejä on vähentynyt. Kehityspaukut uusien menestyskonseptien luomiseksi puuttuvat, kun halutaan toimia turvallisesti. Se vähentää innovaatiota, Vahtola analysoi.

Epävarmuutta pelialalle ovat tuoneet lisäksi taloudellinen taantuma ja geopoliittinen tilanne.

– Alalla on vähennetty paljon työntekijöitä. Se on lyhytnäköistä toimintaa. Markkinoilla on nyt paljon enemmän osaajia kuin kymmenisen vuotta sitten. Toivottavasti vielä tulee uusi nousukausi, jotta kaikille riittäisi töitä.

Vahtola pitää tekoälyä kaksiteräisenä miekkana.

– Tekoäly tulee muuttamaan paljon toimintoja ja parantamaan työprosessia. Yhtälailla se tulee herättämään paljon kysymyksiä tekijänoikeuteen liittyen, tiedostaa Vahtola.

Vaaroista huolimatta kukaan ei halua jäädä kehityksen rattaisiin.

– Pienemmät toimijat lähtevät rohkeasti kokeilemaan sitä, kun lainsäädäntö ei vielä ole ajan tasalla. Suuremmat toimijat taas ajattelevat, että jos he eivät ota tekoälyä kunnolla haltuun, he joutuvat altavastaajan asemaan.

Haasteet pystyttävä ennakoimaan

Quicksave Interactive on esimerkki yrityksestä, joka on pystynyt innovoimaan myllerryksen keskellä. Pelifirma tekee pelejä web- ja selainmaailmaan, joka on uusi kasvava alue.

Yritys on tehnyt pelejä myös pikaviestisovellusten, kuten Facebookin Messenger-palvelun, yhteyteen. Quicksaven toimitusjohtaja ja perustaja Elina Arponen on johtanut monia peliyrityksiä urallaan.

– Erilaiset alustat, kuten Apple ja tietyt pelimoottorit ovat tehneet muutoksia, jotka vaikuttavat peliyritysten toimintaan ja asiakkaiden saamiseen, Arponen sanoo.

– Myös tekoäly tuo epävarmuutta alalle, mutta sen avulla voi oppia uusia konsepteja ja parantaa laatua. Ihmisen harkintaa tarvitaan silti varmistamaan, että lopputulos on halutun kaltainen.

Arponen painottaa, että peliyritysten on osattava ennustaa, mihin ala on kehittymässä ja vastattava muutoksiin luomalla uusia, teknologiaan nojaavia strategioita.

– Suuret amerikkalaiset yritykset hakevat ratkaisuja, miten pelejä saadaan integroitua toisen sovelluksen tai palvelun sisälle. Meillä on työkalut siihen, miten tämä toteutetaan helposti ja laadukkaasti, Arponen sanoo.

Jaa.
Exit mobile version