maanantai, 20 toukokuun

Kenian MM-rallin järjestelyt puhuttivat yhdeksännen erikoiskokeen maalissa. Usean kuljettajan mukaan reittiä oli muutettu nuotituksen jälkeen.

Kenian MM-rallin lauantai alkoi vauhdikkaasti, kun jo avauspätkällä nähtiin kaksi rengasrikkoa ja Ott Tänakin kaasuttelu konepelti auki.

Seuraavan erikoiskokeen maalissa kuultiinkin sitten rajua kritiikkiä reitistä. Elmenteita 1 -pätkää oli usean kuljettajan mukaan muutettu nuotituksen jälkeen.

Esapekka Lappi antoi jo ensimmäisenä kuljettajana reitillä rajua palautetta järjestäjille.

– Järjestäjät ovat tehneet huonoa työtä. Nuotituksen jälkeen kahteen leikkauspaikkaan oli vedetty lippusiimat. Meille luvattiin, ettei mitään muuteta nuotituksen jälkeen. Tuo on todella p*skaa, todella p*skaa, yleensä hyväntuulinen Lappi puhisi poikkeuksellisen tuohtuneena pätkän maalissa.

Erikoiskoe oli vauhdikas safaripätkä, joten aikaa reagoida muutoksiin ei juuri ole. Lapin tallikaveri Thierry Neuville yhtyi suomalaiskuljettajan kritiikkiin. Hänenkin mukaansa reittiä oli sorkittu nuotituksen jälkeen.

– Oli hätkähdyttävä hetki huomata. Se on todella vaarallista. Keskelle tietä oli tuotu iso kivi. Näin ei saisi tapahtua, Neuville pauhasi.

Myös MM-sarjan toisena oleva Elfyn Evans huomasi muutoksia selvittyään erikoiskokeen maaliin.

– Leikkausten kanssa oli ihan lottoamista. On paikkoja, jotka olivat nuotituksessa teipattu ja nyt niistä on ajettu vain läpi. Sitten on paikkoja, joihin on tuotu paljon lisää kiviä nuotituksen jälkeen, Evans hämmästeli.

Evansin aamu oli muutenkin murheellinen, kun hän kärsi rengasrikon aamun avauspätkällä. Hän tipahti samalla kokonaistilanteessa viidenneksi.

Yle Urheilun asiantuntija Henri Haapamäki muistuttaa, että reittisekaannuksia on ollut ennenkin etenkin eksoottisemmissa ralleissa.

– On erittäin tuomittavaa, jos järjestäjä muuttaa reittiä nuotituksen jälkeen. Turvallisuusriski on aivan valtava, hän lataa.

Haapamäki korostaa, että on todella vaarallista, jos mutkia muutetaan, kun kuljettajat ajavat nuottien ja videoiden pohjalta aivan äärirajoilla. Hän sanoo, että kuljettajalle tilanne on ikävä, sillä toiminta vie luottamuksen järjestäjään.

– Kuljettaja ei pysty välttämättä tekemään suoritustaan niin hyvin kuin haluaisi. Hän ei pysty luottamaan, onko jokin kohta reitillä juuri sellainen kuin se on nuoteissa, Haapamäki korostaa.

Jaa.
Exit mobile version