tiistai, 7 toukokuun

Videopeleihin perustuva sarja on saavuttanut suuren suosion heti julkaisunsa jälkeen. Nämä asiat tekevät siitä hitin.

Fallout-televisiosarja ilmestyi suoratoistoon viime viikolla ja on jo nyt alustansa katsotuimpia sarjoja koskaan. Kahdeksan jaksoa sisältävä ensimmäinen tuotantokausi julkaistiin Amazon Prime -palvelussa 10. huhtikuuta.

Julkaisunsa jälkeen sarja on nostanut Fallout-pelien pelaajamäärät huippulukemiin ja saanut jo vihreää valoa toiselle tuotantokaudelle. Mistä sarjassa on oikein kyse ja mikä selittää sen ilmiömäistä suosiota?

Elämää maailmanlopun jälkeen

Fallout-sarja ja sen pelit sijoittuvat vaihtoehtoiseen tulevaisuuteen, Yhdysvaltoihin vuonna 2077. Maailma on tuhoutunut lähes täydellisesti ydinsodan jälkeen, ja elämää on enää lähinnä suljetuissa holveissa, joihin rikkaat pelastautuivat ennen maailmanloppua.

Kaikki eivät kuitenkaan tyydy pelkästään asumaan holveissa, vaan haluavat valloittaa tuhotun maailman uudelleen.

Asetelma on sama sarjassa ja peleissä, mutta televisiosarjan varsinainen juoni ei seuraa pelien tarinoita uskollisesti. Sen sijaan se esittelee kolme uutta päähenkilöä ja seuraa näiden erilaisia tapoja selviytyä joutomaassa. On naiivia maailmanpelastajaa ja itsekästä cowboytä, mutta hahmot eivät ole sarjan suurin anti – Falloutin maailma on.

– Miten ihmiskunta selviää kriisin jälkeen? Minkälainen ihminen voi olla maailmanlopun jälkeen? Se tekee sarjasta kiinnostavan, kertoo pelitoimittaja Johannes Valkola.

Valkola keskusteli aiheesta eilen Kulttuuriykkösessä kirjailija Annukka Salaman ja toimittaja-käsikirjoittaja Joonatan Itkosen kanssa. Voit kuunnella jakson alta tai Areenasta.

Tunnistettava visuaalisuus auttaa

Falloutin maailma on ydinsodan tuhojen jäljiltä kaikkea muuta kuin tylsä ja harmaa. Fallout-peleistä tuttu retrofuturismi ja 40- ja 50-lukujen amerikkalainen estetiikka hallitsevat tuhoutunutta maisemaa.

Lavastus ja maskeeraus onnistuvat asiantuntijoiden mukaan erinomaisesti. Niin myös omanlaatuisen visuaalisuuden tuominen sarjaan, Annika Salama toteaa.

– Ikoniset hahmot, kuten maskotti Vault Boy on otettu mukaan, ja ilme on voimakas. Se nostattaa sarjan erilaiseksi kuin muut.

Sarja sisältää hauskoja easter eggejä eli pieniä viittauksia, jotka vain pelaajat voivat ymmärtää. Sarja kunnioittaa pelien maailmaa ja viittaa onnistuneesti myös pelien toimintoihin, mikä saa katsojan hymyilemään, asiantuntijat kertovat.

– Vihdoin on ymmärretty, että kohdeyleisön pitää olla pelaajat. Hollywood on herännyt siihen, että peleissä liikkuu rahaa ja pelaajille kannattaa tehdä sarjoja, Salama jatkaa.

Onnistumisen avain on, että adaptaatio on pelille uskollinen, mutta ei liian uskollinen. Tv-sarjaa tai elokuvaa tehtäessä täytyy muistaa, että uudessa mediassa on uudet vaatimukset.

Elokuvakerrontaa on mietittävä myös niin, että se toimii vaikka ei olisi pelannut pelejä koskaan, Joonas Itkonen toteaa.

Hyvä esimerkki onnistuneesta sovituksesta on asiantuntijoiden mielestä viime vuonna ilmestynyt The Super Mario Bros. Movie. Alkuperäistä kaksiulotteista Mariota on vaikea siirtää valkokankaalle, ja sen toistamisen sijaan elokuvassa onkin keskitytty luomaan pelille ominainen tunnelma, Johannes Valkola toteaa.

Onnistuneiden adaptaatioiden merkki tuntuu paneelin mukaan olevan se, että pelien tekijät otetaan mukaan myös televisio- ja elokuvaversioihin. Mariossa mukana oli pelisarjan luoja Shigeru Miyamoto, The Last of Usissa käsikirjoitusta työsti myös sarjan pelejä käsikirjoittanut Neil Druckmann ja Falloutissa oli mukana pelisarjan kehitystä johtanut Todd Howard.

Valkokankaalle muunnettuja videopelitarinoita nähdään taatusti jatkossakin. Tänä vuonna julkaistaan ainakin Borderlands-elokuva ja Sonic the Hedgehog 3 ja Tomb Raider: The Legend of Lara Croft -tv-sarja.

Niiden lisäksi työn alla ovat ainakin peleihin perustuvat postapokalyptinen Death Stranding -elokuva, The Legend of Zelda -elokuva ja kauhuelokuva Until Dawn.

Jaa.
Exit mobile version