keskiviikko, 8 toukokuun

Satakunnassa työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset kertovat MOT:lle, että konsultit ovat kuunnelleet terveyskeskusten potilaiden ja hoitajien välisiä puheluita. Konsultit ovat myös nähneet potilastietoja.

Asiasta kertoo MOT:lle yhteensä viisi terveydenhuollossa työskentelevää ihmistä.

Satakunnan hyvinvointialue selvittää parhaillaan, onko konsulttiyrityksellä ollut oikeus nähdä yksittäisen henkilön potilastietoja.

– Tällaista oikeutta ymmärtääkseni ei ole, mutta en ole sopimusjuridiikan asiantuntija. Tämä on meillä nyt selvittelyssä. He ovat meillä konsulttitoiminnassa, he eivät ole hoitotyöstä vastaavia, sote-johtaja Sari Rantanen Satakunnan hyvinvointialueelta sanoo.

Hyvinvointialue on ilmoittanut mahdollisista tietosuojapoikkeamista tietosuojavaltuutetulle. Lain mukaan potilastietoja saa katsoa vain henkilö, jolla on hoitosuhde potilaaseen.

– Ensin tutkitaan kunnolla ja sitten hutkitaan. Hirveän vakavasti näihin kyllä suhtaudun, se on selvää, Rantanen sanoo.

Satakunnan hyvinvointialue kertoi aiemmin tällä viikolla selvittävänsä myös muita vakavia epäilyjä, jotka kohdistuvat konsulttiyhtiö Savoa Partnersin toimintaan.

Konsulttiyhtiö tarjoaa terveysalan konsulttipalveluita ja on kehittänyt terveyskeskustoimintaa muun muassa Satakunnassa. Hyvinvointialue ilmoitti tällä viikolla keskeyttävänsä yhteistyön yrityksen kanssa.

Ylen tutkiva toimitus MOT uutisoi tänään, että konsulttiyhtiö Savoa Partnersin hankkeita on kariutunut eri puolilla Suomea. MOT:lle puhuneet lääkärit ja hoitajat ovat kokeneet, että konsultit painostivat heitä hoitamaan potilaat etänä vastoin omaa ammattietiikkaansa. Konsulttiyhtiö kiistää puuttuneensa hoitopäätöksiin.

Savoa Partnersin toimitusjohtaja Risto Mäkisen mukaan Satakunnan tapahtumissa on ollut kyse normaalista terveydenhuollon ammattilaisten välisestä konsultoinnista.

Puheluita kuunneltu perehdytyksessä

Konsultit ovat toimipisteissä perehdyttäneet terveydenhuollon ammattilaisia uuteen toimintamalliin. Tässä yhteydessä konsultit ovat kuunnelleet hoitajien ja potilaiden välisiä puhelinkeskusteluja. Osalle potilaista on kerrottu, että ulkopuolinen taho on kuuntelemassa puheluita.

Joissakin tapauksissa konsultit ovat päässeet myös näkemään henkilön potilasasiakirjoja. MOT:n tietojen mukaan ammattilaisia on pyydetty näyttämään Teams-etäyhteyden välityksellä potilastietoja konsultille.

MOT:n saamien tietojen mukaan kaikki eivät ole suostuneet konsulttien pyyntöihin. Osa on kuitenkin näyttänyt potilastiedot.

Savoa Partnersin toimitusjohtaja Risto Mäkinen kertoo, että kyse on hyvin tavanomaisesta terveydenhuollon ammattilaisten välisestä konsultoinnista. Tällöin puheluita voidaan kuunnella tai potilastietoja katsoa.

– Hoitovastuussa oleva terveydenhuollon ammattilainen voi konsultoida toista terveydenhuollon ammattilaista, kunhan hänellä on salassapitovelvoitteet voimassa, Mäkinen kertoo.

Toimitusjohtajan mukaan kaikki Satakunnassa olleet Savoan työntekijät ovat laillistettuja terveydenhoitajia, sairaanhoitajia ja lääkäreitä.

Mäkisen mukaan on tyypillistä, että sairaalassa tai lääkärin vastaanotolla on mukana esimerkiksi sairaanhoitaja- tai lääkäriopiskelijoita. Silloin potilaalta kysytään, sopiiko opiskelijan läsnäolo potilaalle.

Samanlainen konsultaatiotilanne voi olla etänä ja siihen on sopivaa kysyä potilaan suostumus.

Mäkinen ei ole kuullut tilanteista, joissa potilaalle ei olisi kerrottu toisen ammattilaisen olevan mukana puhelussa. Hänen mukaansa on hoidosta vastaavan ammattilaisen velvollisuus kysyä potilaan suostumus asiaan.

– Tällaiset väitteet pitää tutkia hyvin tarkasti. Satakunnan hyvinvointialueen pitää selvittää millaisessa tilanteessa ei ole kerrottu.

Mäkinen pitää mahdollisena, että potilastietoja on näytetty Teams-alustalla.

– Teams on turvallinen tapa toteuttaa etähoitoa. Se on myös hyväksytty tapa ammattilaisten keskinäiseen konsultointiin.

Merkintöjä ilmestyi potilastietoihin

MOT:n haastattelema hoitaja kertoo huomanneensa, että konsultit ovat käyneet läpi potilaiden tietoja myös selvittääkseen, millaiseen uuden toimintamallin mukaiseen hoitotiimiin potilas kuuluisi.

– Konsultti on saattanut soittaa potilaalle tai hän on kirjoittanut potilaan perustietoihin, että ei ole terveyshyötytiimin potilas. Eli konsultti tekee perustietoihin merkinnän, jonka me aina tarkistamme.

Hoitajan mukaan jokaisesta muutoksesta tulee potilastietojärjestelmään merkintä, josta näkyy, kuka muutoksen on tehnyt.

– Näin hoitajat ovat huomanneet asian, hoitaja kertoo.

Hoitaja on ihmetellyt käytäntöä. Hänen mielestään laki potilastietojen katsomisesta on selvä.

– Minä en saa katsoa lapseni potilastietoja, en saa katsoa puolison tietoja, koska minulla ei ole heihin hoitosuhdetta, hoitaja sanoo.

Savoa Partnersin toimitusjohtaja Risto Mäkisen mukaan tällaisissa tilanteissa täytyy olla kyse siitä, että Savoalta on ostettu hoitajia tai lääkäreitä ostopalvelusopimuksella eli he ovat olleet Satakunnan hyvinvointialueen työntekijöitä.

Näissä tilanteissa on tehty Mäkisen mukaan laaduntarkkailua.

– Ei ole niin, että potilaan sairauskertomuksia voidaan katsoa vain hoitosuhteessa. Laaduntarkkailumielessä on myös oikeus avata potilaan tiedot. Silloin katsotaan, onko jotain syytä korjata jotain potilaan hoidossa.

Savoa Partners on toiminut Satakunnan alueella vuodesta 2018 lähtien. Sote-johtaja Sari Rantanen ei osaa arvioida, onko mahdollista, että käytäntö olisi jatkunut samanlaisena jo pitkään.

– En ole edes ollut Satakunnan puolella tuolloin töissä, että minulla ei ole minkäännäköistä kompetenssia sanoa tuohon yhtään mitään, sote-johtaja Rantanen sanoo.

Ongelmat leimattiin muutosvastarinnaksi

Sari Rantanen myöntää, että hän on kuullut kentältä kriittistä palautetta Savoa Partnersin toiminnasta jo ennen helmikuussa tehtyä henkilöstökyselyä.

– On tullut yhteydenottoja henkilökunnalta, mutta toimivalta johdolta minulle välittyneissä viesteissä ne on todettu muutosvastarinnaksi. Ja varmasti osa pahoittaa mielensä, koska toimintatapa muuttuu ja sillä tavalla tämä on tulkittu, Rantanen kertoo.

– Ja muutosvastarinta on ymmärrettävää, mutta nyt täytyy kyllä todeta, että ei tämä selittynyt enää millään muutosvastarinnalla, Rantanen jatkaa.

Hyvinvointialue alkoi selvittää konsulttiyhtiön toimintaa sen jälkeen, kun Ylen tutkivan journalismin MOT-toimitus oli alkanut tutkia yrityksen toimintaa.

Rantasen mukaan Satakunta on ollut Suomen mittakaavassa parhaiten onnistuneita perusterveydenhuollon toimijoita, jos mitataan hoitoon pääsyä.

– Kaiken tämän Savoa-kohun keskellä haluan todeta, että pidämme Satakunnassa kehitettyä tiimimallia äärimmäisen hyvänä ja tarpeellisena tapana kehittää terveyspalveluita, Rantanen sanoo.

– Eli haluan painottaa, että me teemme myös hyvää työtä.

Savoan toimitusjohtaja pitää tärkeänä, että väitteet tietosuojaloukkauksista ja epäasiallisesta kohtelusta selvitetään.

– Meidän tiedoissa ei ole yhtäkään yksilöityä tapausta epäasiallisesta kohtelusta. Tietääkseni myöskään Satakunnan hyvinvointalueen tiedossa ei tällaisia ole, Mäkinen toteaa.

Jaa.
Exit mobile version