keskiviikko, 8 toukokuun

Yle Urheilu seuraa Kenian MM-rallia hetki hetkeltä tämän linkin takaa löytyvässä seurannassa. Mikäli haluat kuunnella asiantuntija Henri Haapamäen analyysin kisasta, onnistuu se Yle Areenassa tai alla olevan soittiminen kautta.

– Se… voi vitsi! Voi vitsin vitsi…

Esapekka Lapin kartturi Janne Ferm huokaisee, eikä pidättele nauruaan. Syy on ilmeinen: olen kysynyt konkarilta mietteitä Safari-rallista.

– Se oli jo viimeksi seikkailu, mutta nyt on sadekausi. Löytääkö sitä tietä edes? Vaan siksi tämä on rallia. Sen takia tätä rakastetaan, kun vastaan tulee asioita, joihin ei voi valmistautua, Ferm sanailee suupielet virneessä.

Keskiviikkona testierikoiskokeella alkanut Kenian MM-ralli on äärimmäinen poikkeustapaus.

Kilpailu palasi MM-sarjaan kolme vuotta sitten. Nuo kerrat Safari on ajettu juhannuksena, vaan tällä kertaa kisa ajetaan pääsiäisenä.

Sade on sotkenut kilpailua myös aiemmin, mutta kevään sadekaudella yllättävien ukkosmyrksyjen todennäköisyys kasvaa.

Henri Haapamäki: Rovanperä on suurin suosikki

Keniassa on ajettu sadekaudella historian saatossa, mutta nyt koittava haaste on nykykuljettajille aivan uusi. Asiantuntija Henri Haapamäellä on selvä näkemys siitä, kuka vaihtelevista oloista hyötyy kaikkein eniten.

Hän on hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä, joka piti nopeinta vauhtia jo testierikoiskokeella. Rovanperä ajaa tällä kaudella vain itse valitsemiaan yksittäisiä ralleja.

– Tekisi mieli joku muukin nimi sanoa, mutta kyllä hän vahvin kaveri vain on. Rovanperä on taas ryöstöretkellä viemässä pisteitä niiltä kuljettajilta, jotka tällä kaudella mestaruudesta ajavat, Haapamäki korostaa.

Rovanperän ensimmäinen kerta Safarissa kertoo kilpailusta kaiken: suomalainen jäi tuolloin Toyotallaan jumiin keskelle tietä. Safarissa ajetaan nimittäin tiettyjä osuuksia lentohiekassa.

Termi on sikäli virheellinen, että kyse on ennemminkin upottavasta pölystä, jota kutsutaan nimellä ”fesh-fesh”.

– Sitä on kuvattu hienojakoiseksi sokeriksi. Tie on täynnä pölyä, eikä se kanna yhtään. Siihen voi helposti jäädä kiinni, Haapamäki kertoo.

Rovanperä on aina ollut Safarissa hyvässä vauhdissa. Syy on vaihtelevissa oloissa, sillä Rovanperä on ollut vahvimmillaan juuri silloin, kun muut ovat varmistelleet tien muututtua mutaiseksi rankkasateen jälkeen.

– Se on niin liukasta, että nelivetoinenkin auto voi jäädä tasaiselle kiinni. Eteneminen on tosi haastavaa. Rovanperä on osoittanut olevansa mestarillinen säätämään vauhtiaan näissä oloissa, kun liiallinen riskinotto tai toisaalta varmistelu voi maksaa valtavasti, Haapamäki kuvailee.

Sotkevatko suomalaiset mestaruuskamppailua?

Sadekausi ja suomalaiset voivat Safarissa sekoittaa maailmanmestaruuskamppailua entisestään. Rovanperän lisäksi myös Lappi ajaa vain yksittäisiä kisoja tällä kaudella. Kumpikaan ei ole mukana huhtikuisessa Kroatian MM-rallissa.

Hyundain Ott Tänakin alkukausi on ollut heikko. Hän on jo yli 20 pistettä perässä tallitoveriaan Thierry Neuvilleä ja Toyotan Elfyn Evansia.

Mikäli esimerkiksi Rovanperä pystyy saalistamaan Safarista korkeimmat pisteet, on Tänakilla taas yksi kilpailu vähemmän aikaa kuroa eroa umpeen.

Tänakin talli Hyundai on ollut Keniassa lähinnä ongelmissa. Hyundait ovat kärsineet aiempina vuosina monista huolista, kuten siitä, että autojen ikkunat ovat menneet sateessa huuruun.

Toyota taas on juhlinut Keniassa kahta peräkkäistä neloisvoittoa. Kolme vuotta takaperin tuloksena oli ”vain” kaksoisvoitto.

– Hyundailla on ollut Keniassa liikaa vaikeuksia. Ei virheitä tahalleen toisteta, mutta esimerkiksi pöly voi aiheuttaa sellaisia vikoja autoon, joita muissa ralleissa ei tule vastaan. Autot ovat pätkien jälkeen myös sisältä täynnä tuota ”leivinjauhetta”, Haapamäki muistuttaa.

Safari-rallissa sallitaan tänä vuonna autoihin niin sanotut ”snorkkelit”, joiden avulla ilmaa voidaan ohjata moottoriin korkeammalta. Vastaavia virityksiä nähtiin Safarissa menneinä vuosina, jolloin ralli oli puhtaasti kestävyyskilpailu.

Haapamäki ottaa muutoksen vastaan ilomielin.

– Olen pikkupoikana niitä kuvia ja videoita katsellut. Kyllä ne vain kuuluvat tähän lajiin. Ilmanohjaaminen tuolla tavalla on autoille hyvä, sillä auton keula lyö noissa oloissa koko ajan maahan pöllyttäen joko hiekkaa tai mutaa.

Safari on taas varmuudella arvaamaton. Hyppäävätkö villieläimet keskelle tietä? Jääkö joku jumiin lentohiekkaan? Entä alkaako rankkasade kesken pitkän erikoiskokeen?

Kaikkea on mahdotonta ennakoida.

Mitä siis voi tehdä, kartturi Janne Ferm?

– Sitten vain improvisoidaan. Se on hienoa!

Kenian MM-rallin aikataulu

Torstai
EK 1 4,84 km kello 13.05

Perjantai
EK 2 19,17 km kello 07.15
EK 3 13,12 km kello 08.33
EK 4 31,50 km kello 09.26
EK 5 19,17 km kello 12.48
EK 6 13,12 km kello 14.06
EK 7 31,50 km kello 14.59

Lauantai
EK 8 29,32 km kello 07.01
EK 9 15,08 km kello 08.05
EK 10 36,08 km kello 09.03
EK 11 29,32 km kello 13.34
EK 12 15,08 km kello 14.35
EK 13 36,08 km kello 15.33

Sunnuntai
EK 14 8,33 km kello 07.02
EK 15 18,33 km kello 08.57
EK 16 10,53 km kello 09.05
EK 17 8,33 km kello 11.20
EK 18 18,33 km kello 12.10
EK 19 10,53 km kello 14.15

Jaa.
Exit mobile version