torstai, 9 toukokuun

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

F1-kauden kolmas osakilpailu sisälsi paljon dramaattisia tapahtumia, kun sekä Max Verstappen että Lewis Hamilton keskeyttivät. Valtteri Bottas oli puolestaan hyvässä vauhdissa, mutta tallin sekoilun jälkeen hän oli lopulta 14:s.

Ferrari otti kaksoisvoiton, kun Carlos Sainz juhli korkeimmalla korokkeella ja Charles Leclerc oli toinen. Kolmos- ja nelossija menivät McLarenille järjestyksessä Lando Norris ja Oscar Piastri.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh pureutuu kisan kiinnostavimpiin puheenaiheisiin tässä jutussa.

Mihin kisa ratkesi?

Australian GP:n voittoon ajoi Carlos Sainz, joka ohitti jo avauskierroksilla ongelmissa olleen Verstappenin. Hollantilainen joutui keskeyttämään teknisen ongelman takia, kun hänen takajarrunsa syttyivät palamaan.

– Ferrari oli tänään Red Bullia selvästi parempi johtuen ehkä siitä, että auton luotettavuuskin oli paljon parempi. Ferrari oli saanut tehtyä auton, joka käytti rengasta oikein ja antoi Sainzille voittamisen eväät, Mildh sanoo.

– Red Bullin kisastrategiaan vaikutti myös se, että Sergio Perez sai lähtöruuturangaistuksen. Kokonaispaketti ei ollut niin vahva kuin Ferrarilla.

Mistä puhutaan?

Umpilisäkkeen tulehduksen ja leikkauksen takia edellisen kisan väliin jättäneen Sainzin voitto näytti kelpaavan myös australialaisyleisölle.

– Se ei ole ehkä ihmeparantuminen, mutta erittäin huima tervehtymisprosessi Sainzilta. Hän pystyi puolikuntoisena ajamaan näin kovan suorituksen, Mildh hehkuttaa.

Mildh kuvailee, että ensimmäistä kertaa pitkään aikaan F1-kilpailussa näkyi tunnetta. Hän muistuttaa, että Red Bull ja Verstappen on koettu tähän asti kylmänä ja liian ylivoimaisena, mutta tunteita herättävän Ferrarin onnistuminen toi merkittävää piristystä sarjalle.

– Sen näki yleisöstä, että Ferrarin voittoa juhlittiin siinä missä australialaiskuski Oscar Piastrin menestymistä tässä kilpailussa.

Asiantuntija pitää Red Bullin teknistä vikaa ihmeellisenä. Hän muistuttaa, että talli on vienyt viime vuosina kausia läpi hyvin korkealla tasolla, kuten huipputallin toki pitääkin.

– Yllättävää on tietenkin se, että Verstappenin auto pettää. Sitä ei ole tapahtunut pitkään aikaan ja nyt se oli nimenomaan mekaaninen vika. Ja näyttävään jarruräjähdykseen. Se on uusi käänne, mutta uskon, että Red Bull korjaa sen aika nopeasti.

Mildh pitää mahdollisena, että jokin tukos on peittänyt jäähdytyskanavan, mikä on estänyt jarruja jäähtymästä.

– Toinen vaihtoehto on uusien jarrujen kokeilu ja ihan mekaaninen vika jarrusylinterissä ja -järjestelmässä. On monia asioita, mitkä ovat voineet mennä vikaan.

Entä Bottas?

Valtteri Bottas lähti kilpailuun ruudusta 13 ja oli hyvän starttinsa sekä Verstappenin keskeytyksen myötä sijalla 11. Ensimmäinen varikkokäynti venyi kuitenkin pitkäksi, sillä Sauber ei saanut yhtä rengasta vaihdettua suomalaisen autoon.

Sauberilla oli samanlainen ongelma jo kahdessa aiemmassa kisassa. Esimerkiksi avauskilpailussa Bottas oli paikoillaan 52 sekuntia vasemman eturenkaan takia aivan kuten tälläkin kertaa.

– Kaikki merkit viittasivat siihen, että Bottas pääsisi vihdoinkin ajamaan puhtaan kilpailun. Taas kosahti varikkokäyntiin. Se on todella nolo asia, että koko ajan kyseessä on sama asia, pyörä ja mutteri. Miksi sitä ei saada kuntoon?

Bottas latasi kilpailun jälkeen Viaplayn haastattelussa, että on ”ihan sama, miten tuolla ajelee, jos varikkopysähdyksiä ei saada kuntoon”.

– Se oli Valtterille varmasti todella turhauttavaa, että näin tapahtui ja taas kisa sortui varikkokäyntiin. Vielä on paljon tehtävää tallin puolelta.

Yllätys

Kun Verstappen sekä molemmat Mercedekset joutuivat keskeyttämään, häntäpäässä viime vuosina tarponut Haas pystyi nousemaan pisteille. Nico Hülkenberg oli yhdeksäs ja Kevin Magnussen kymmenes.

– Haasin suoritus oli yllätys. Tallia seurataan alisuorittajana ja sielläkin on tehty paljon muutoksia. Heillä on kova kuljettajakaksikko, joiden ajotyyliäkin kovasti kritisoidaan. Kova suoritus, että ajoivat pisteille.

Floppi

Mercedeksen viikonloppu oli karmaiseva. Lewis Hamilton jäi aika-ajoissa kymmenen kärjen ulkopuolelle, minkä lisäksi hän joutui keskeyttämään kisassa jo aikaisessa vaiheessa.

George Russell puolestaan ajoi ulos viimeisillä kierroksilla, kun hän taisteli kuutossijasta Fernando Alonson kanssa. Alonso sai tilanteesta 20 sekunnin rangaistuksen, sillä tuomarit katsoivat hänen ajaneen potentiaalisesti vaarallisella tavalla.

– Russell teki hyvää työtä näissä olosuhteissa ja tilassa, missä auto on. Sääli, että se loppui pahaan kolariin. Tämä oli kuitenkin todella huono näyttö Mercedekseltä jatkoa ajatellen.

Mildhin mukaan auton kehittämisessä on jotain hämärää, sillä se ei sovi ollenkaan Hamiltonin näppeihin. Russellille auto puolestaan näyttää todella hyvältä.

– Tallin pitää istua nyt alas ja katsoa, että se saa autonsa palvelemaan molempia kuljettajia. Hamilton oli vaikeuksissa tämän kilpailun perusteella.

Mercedeksen osalta karua kieltä kertovat myös kolme edellistä kilpailua, jotka on ajettu erityyppisillä radoilla. Bahrain oli rouhea ja hiekkainen, Jeddah puolestaan nopea ja Melbourne likainen.

– Mercedeksen pitäisi ajaa kärkijoukoissa, mutta se näyttäisi olevan aika paljon muita jäljessä.

Mitä seuraavaksi

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä Japanin Suzukassa. Tunnelma Ferrarilla on varmasti korkealla, mutta Mildh uskoo marssijärjestyksen palaavan päiväjärjestykseen.

– Toki Ferrari sai erittäin vahvan rohkaisun, että auto on menossa oikeaan suuntaan ja McLaren teki myös todella hienon suorituksen.

– Kärki tiivistyy, mutta en usko, että Verstappen katoaa kärjestä, elleivät tekniset ongelmat jatku. Epäilen kuitenkin suuresti.

Toteutus vaati toimiakseen JavaScriptin.

Jaa.
Exit mobile version